Ny Teknik
  • Tech
  • Energi
  • Elbilar
  • Fordon
  • Debatt
  • Karriär
  • Lediga jobb
  • E-tidning
  • Insight
  • Spel
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • Tech
  • Energi
  • Elbilar
  • Fordon
  • Debatt
  • Karriär
  • Lediga jobb
  • E-tidning
  • Insight
  • Spel
  • Populärt
    • 5g
    • Ai
    • Android
    • Apple
    • Batterier
    • Crispr
    • Google
    • Rymden
  • Hett inom Fordon
    • Autonoma fordon
    • Elon Musk
    • Elbilar
    • Ellastbilar
    • Flygplan
    • Kia
    • Laddhybrider
    • Polestar
    • Tesla
    • Volvo cars
  • Sektioner
    • Ny Teknik Insight
    • Hållbar Industri
    • Debatt
    • Elbilar
    • Fordon
    • Innovation
    • Karriär
    • Klurigheter
    • Krönikor
    • Podcast
    • Teknikhistoria
    • Tester
    • Startup
    • Story
    • Nytt från Ny Teknik
  • Ny Teknik
    • Annonsera
    • Cookies
    • Nyhetsbrev
    • Om oss
    • Prenumerera
    • PUL
    • Redaktionen
    • FAQ
    • Tipsa oss!
    • Talande webb

Replik: ”Blir SMR verkligen billigare än större reaktorer?”

REPLIK. Vi är förvånade över bristen på sakliga argument och källor till påståenden i svaret från Blykalla på vår debattartikel, skriver fem forskare och energidebattörer.

”Vi kan inte ta för givet att vi överlever en otillräckligt säkrad GPT-5”

”Främja entreprenörskap – endast det skapar välståndet i Sverige”

Replik: ”Höghastighetsbanor är mycket lönsamma”

”Både sol, vind, vätgas och kärnkraft behövs i elsystemet”

”För ett stabilt elsystem – satsa på sol, vind och vätgas, inte kärnkraft”

”Förändra inte EU:s prismodell för elmarknaden – modellen är inte i kris”

”Bygg nya stambanor – men inte för höghastighetståg”

”I stället för elstöd – ge stöd till att investera i elstyrning”

”Bygg nya stambanor och planera för äkta höghastighetståg”

”Jo, skärmarna behövs i skolan”

”Sverige behöver en nationell kommission om drönare”

”Sverige kan tanka flyg med hållbart skogsbränsle redan innan 2030”

”Sveriges dåliga it-beredskap behöver rustas upp”

”Tio anledningar till att inte bygga ny kärnkraft”

”Sverige släpar efter – regeringens mål för 5g utelämnar 95 procent av Sveriges yta”

”Framtidens elsystem behöver mer flexibilitet – nu krävs politiska insatser”

”Försvarssektorn måste bli bättre på att attrahera ingenjörer”

Centerpartiet: Vi vill ha bättre reglering av ai – och en ai håller med oss

”Låt gymnasieingenjörerna vara kvar på gymnasiet – det säkrar rekryteringen”

”Låt flygskatten ge bättre flyg, inte bekosta dagis”

”Behåll flygskatten – använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle”

”Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta”

”Svag undersökning bakom påstående att grannar stöder havsbaserad vindkraft”

”Sverige måste arbeta för att ursprungsmärka fossil energi”

”Näringslivets FoU-investeringar minskar – nu behövs en parlamentarisk beredning”

”Inrätta en kommission för blockkedjetekniken”

”Nio av tio närboende störs inte av vindkraft till havs”

”Potentialen med energiöar är enorm för Sverige”

”Sverige riskerar missa stor möjlighet med elektrobränsle”

”Digitala val är ett naturligt steg för Sverige”

”Inför dynamiska vägavgifter – ska bekosta mer kollektivtrafik”

”Fem skäl till varför det är en dålig idé med elektroniska val”

”Lär av skolplattformen – politiker måste ta ansvar för it-projekt”

”Ja – det går att lita på ett digitalt valsystem”

”Moderaterna vill finansiera nytt cyberförvarscampus”

”Bilfientligheten är kontraproduktiv och leder till ökade utsläpp”

”Magnettågets landbroar är mycket bättre än höghastighetstågets”

”Det hade varit möjligt att behålla kontrollrummet från Ågestaverket”

”Jo, vägtrafiken måste minska – och transporter flyttas till tåg”

"Tillverka elbilar som passar för en eller två personer"

”Vi är skyldiga att montera ned Ågestaverket”

”Energieffektiva elfordon kräver anpassad laddinfrastruktur”

”Inför krav på eleffektiviteten hos nya bilar”

”Låt inte Rysslands krig bromsa klimatomställningen”

”Svenska digitaliseringen av industrin kan bli världsledande – med fyra satsningar”

”Nya strategin behövs – 73 procent av alla kemikalier tillverkade i EU är skadliga”

Ja, EU:s nya strategi är viktig – men vägen till målet bör omvärderas

ABB, Ericsson, Saab: ”Vi satsar en miljard per år – nu krävs en statlig digitaliseringsmiljard”

”Lärosätena måste få en ny uppgift – att kompetensutveckla yrkesverksamma”

”Fordonsindustrins storföretag måste välja komponenter efter klimatavtryck”

”EU:s strategi för kemikalier kan straffa ut viktiga ämnen”

”Regeringen bör bejaka odlat kött – kan revolutionera matindustrin”

”Genombrott för patenträttigheter – om regeringen följer uppmaningen”

”Vi måste ändra transportbeteende – med mer gång, cykling och kollektivtrafik”

”Företagen måste själva få avgöra sitt behov av utländsk kompetens”

”Standardisera bilbatterier för att balansera elnätet”

“Ge en ersättning till kommuner som säger ja till ny elproduktion”

”Slopa momsen på solpaneler för att påskynda grön omställning”

”Här är fördelarna med vätgas för tunga transporter”

NyTeknik


Ny Teknik bevakar och skriver om ny teknik inom områden som fordons-industri, innovation, digitalisering, bygg, miljö, it och telekom. Ny Teknik skriver också om nya entreprenörer, life science, industrins utveckling och automatisering och hur tekniken förändrar samhället.

Tidningen Ny Teknik riktar sig till ingenjörer, it-specialister, teknikkonsulter, forskare, beslutsfattare och allmänt teknikintresserade människor. Ny Tekniks mål är att hålla dessa personer uppdaterade med de senaste och viktigaste nyheterna, reportagen och trenderna inom teknikutveckling – både för jobbet och för fritiden




Ny Teknik kommer ut på både webb och papper. På sajten nyteknik.se uppdaterar vi varje vardag med de snabbaste och mest pålitliga nyheterna och analyserna i teknik-Sverige.

Att Ny Teknik skulle börja ges ut blev officiellt 17 maj 1967. Den 26 oktober samma år kom första numret ut. Tidningen är i dag en del av mediehuset Ny Teknik Group Sverige AB. Bland mediehuskollegerna finns Arbetarskydd, Lag & Avtal, och Teknikhistoria.




HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRT NYHETSBREV!

BEVAKA NYHETER

Facebook
Instagram
Twitter
Linkedin
Linkedin Jobb
RSS

PRENUMERERA

Bli prenumerant
Min sida

Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

KONTAKT

Thomas Peterssohn Chefredaktör och ansvarig utgivare

Redaktionen
08-796 66 00

POSTADRESS

Ny Teknik
Ny Teknik Group
Box 6323
102 35 Stockholm

TIPSA OM NYHETER

E-post
08-796 66 00
Läs mer här

ANNONSERA

Produktannonsera Platsannonsera

© 2023 NY TEKNIK • FAQ • OM COOKIES • VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY • ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA • SITEMAP All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.