Ny Teknik
  • Tech
  • Energi
  • Elbilar
  • Fordon
  • Debatt
  • Karriär
  • Lediga jobb
  • E-tidning
  • Insight
  • Spel
  • 33-listan
  • Prenumerera
  • Logga in
  • Logga ut
  • Min sida
  • Tech
  • Energi
  • Elbilar
  • Fordon
  • Debatt
  • Karriär
  • Lediga jobb
  • E-tidning
  • Insight
  • Spel
  • 33-listan
  • Populärt
    • 5g
    • Ai
    • Android
    • Apple
    • Batterier
    • Crispr
    • Google
    • Rymden
  • Hett inom Fordon
    • Autonoma fordon
    • Elon Musk
    • Elbilar
    • Ellastbilar
    • Flygplan
    • Kia
    • Laddhybrider
    • Polestar
    • Tesla
    • Volvo cars
  • Sektioner
    • Ny Teknik Insight
    • Hållbar Industri
    • Debatt
    • Elbilar
    • Fordon
    • Innovation
    • Karriär
    • Klurigheter
    • Krönikor
    • Podcast
    • Teknikhistoria
    • Tester
    • Startup
    • Story
    • Nytt från Ny Teknik
  • Ny Teknik
    • Annonsera
    • Cookies
    • Nyhetsbrev
    • Om oss
    • Prenumerera
    • PUL
    • Redaktionen
    • FAQ
    • Tipsa oss!
    • Talande webb

”Vi behöver mer investeringar och FoU för att bryta stagnationen”

DEBATT. Hur kunde Sverige och övriga Europa hamna så på i efterkälken i tillväxt och teknik? Ökade satsningar på forskning och utveckling är angelägna, samt skattereformer som främjar investeringar, skriver Saeid Esmaeilzadeh, Mouna Esmaeilzadeh och Nima Sanandaji.

”Starta ett ai-lyft för småföretagen”

Ikem: Regelverken för brandfarliga varor är onödigt snåriga – stoppa MSB

Slutreplik: ”Ny kärnkraft blir för dyr och tar för lång tid”

”Teknikprogrammet är utformat för att göra eleverna obehöriga”

Forskare: ”Kobolt är inte den enda hälsoboven i litumjonbatterier”

”Elsystemet kräver balans mellan förnybar produktion och baskraft – med kärnkraft”

”Hur ska vi avveckla den fossilgas som fortfarande används i Sverige?”

”Företag är redo att betala mer för transporter – för klimatets skull”

”Höghastighetståg kan ge plats för mer gods”

Replik: ”Biogas i transportsektorn är klimatsmart och kostnadseffektivt”

”Använd inte biogasen till fordon – den behövs till annat”

Replik: ”Vi måste ha fakta om höghastighetsbanor – inte önskedrömmar”

”Efter att bonusen tagits bort – kommuner bör driva på för fler elbilar”

”Sverige behöver fler ingenjörer – låt studenter skriva av studieskuld”

”Läkemedelsrobotar bidrar till att klara ökade behov i vård och omsorg”

Replik: ”Blir SMR verkligen billigare än större reaktorer?”

”Vi kan inte ta för givet att vi överlever en otillräckligt säkrad GPT-5”

”Främja entreprenörskap – endast det skapar välståndet i Sverige”

Replik: ”Höghastighetsbanor är mycket lönsamma”

”Både sol, vind, vätgas och kärnkraft behövs i elsystemet”

”För ett stabilt elsystem – satsa på sol, vind och vätgas, inte kärnkraft”

”Förändra inte EU:s prismodell för elmarknaden – modellen är inte i kris”

”Bygg nya stambanor – men inte för höghastighetståg”

”I stället för elstöd – ge stöd till att investera i elstyrning”

”Bygg nya stambanor och planera för äkta höghastighetståg”

”Jo, skärmarna behövs i skolan”

”Sverige behöver en nationell kommission om drönare”

”Sverige kan tanka flyg med hållbart skogsbränsle redan innan 2030”

”Sveriges dåliga it-beredskap behöver rustas upp”

”Tio anledningar till att inte bygga ny kärnkraft”

”Sverige släpar efter – regeringens mål för 5g utelämnar 95 procent av Sveriges yta”

”Framtidens elsystem behöver mer flexibilitet – nu krävs politiska insatser”

”Försvarssektorn måste bli bättre på att attrahera ingenjörer”

Centerpartiet: Vi vill ha bättre reglering av ai – och en ai håller med oss

”Låt gymnasieingenjörerna vara kvar på gymnasiet – det säkrar rekryteringen”

”Låt flygskatten ge bättre flyg, inte bekosta dagis”

”Behåll flygskatten – använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle”

”Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta”

”Svag undersökning bakom påstående att grannar stöder havsbaserad vindkraft”

”Sverige måste arbeta för att ursprungsmärka fossil energi”

”Näringslivets FoU-investeringar minskar – nu behövs en parlamentarisk beredning”

”Inrätta en kommission för blockkedjetekniken”

”Nio av tio närboende störs inte av vindkraft till havs”

”Potentialen med energiöar är enorm för Sverige”

”Sverige riskerar missa stor möjlighet med elektrobränsle”

”Digitala val är ett naturligt steg för Sverige”

”Inför dynamiska vägavgifter – ska bekosta mer kollektivtrafik”

”Fem skäl till varför det är en dålig idé med elektroniska val”

”Lär av skolplattformen – politiker måste ta ansvar för it-projekt”

”Ja – det går att lita på ett digitalt valsystem”

”Moderaterna vill finansiera nytt cyberförvarscampus”

”Bilfientligheten är kontraproduktiv och leder till ökade utsläpp”

”Magnettågets landbroar är mycket bättre än höghastighetstågets”

”Det hade varit möjligt att behålla kontrollrummet från Ågestaverket”

”Jo, vägtrafiken måste minska – och transporter flyttas till tåg”

"Tillverka elbilar som passar för en eller två personer"

”Vi är skyldiga att montera ned Ågestaverket”

”Energieffektiva elfordon kräver anpassad laddinfrastruktur”

”Inför krav på eleffektiviteten hos nya bilar”

NyTeknik


Ny Teknik bevakar och skriver om ny teknik inom områden som fordons-industri, innovation, digitalisering, bygg, miljö, it och telekom. Ny Teknik skriver också om nya entreprenörer, life science, industrins utveckling och automatisering och hur tekniken förändrar samhället.

Tidningen Ny Teknik riktar sig till ingenjörer, it-specialister, teknikkonsulter, forskare, beslutsfattare och allmänt teknikintresserade människor. Ny Tekniks mål är att hålla dessa personer uppdaterade med de senaste och viktigaste nyheterna, reportagen och trenderna inom teknikutveckling – både för jobbet och för fritiden




Ny Teknik kommer ut på både webb och papper. På sajten nyteknik.se uppdaterar vi varje vardag med de snabbaste och mest pålitliga nyheterna och analyserna i teknik-Sverige.

Att Ny Teknik skulle börja ges ut blev officiellt 17 maj 1967. Den 26 oktober samma år kom första numret ut. Tidningen är i dag en del av mediehuset Ny Teknik Group Sverige AB. Bland mediehuskollegerna finns Arbetarskydd, Lag & Avtal, och Teknikhistoria.




HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRT NYHETSBREV!

BEVAKA NYHETER

Facebook
Instagram
Twitter
Linkedin
Linkedin Jobb
RSS

PRENUMERERA

Bli prenumerant
Min sida

Har du en fråga om din prenumeration?
Kontakta kundtjänst
Vanliga frågor

KONTAKT

Thomas Peterssohn Chefredaktör och ansvarig utgivare

Redaktionen
08-796 66 00

POSTADRESS

Ny Teknik
Ny Teknik Group
Box 6323
102 35 Stockholm

TIPSA OM NYHETER

E-post
08-796 66 00
Läs mer här

ANNONSERA

Produktannonsera Platsannonsera

© 2023 NY TEKNIK • FAQ • OM COOKIES • VÅR PERSONUPPGIFTSPOLICY • ALLMÄNNA VILLKOR FAKTURA • SITEMAP All information är upphovsrättsskyddad. Citera gärna men ange källa.