Desert Sunlight Solar Farm i Kalifornien.Bureau of Land Management California
”Batterierna är klimathjältar, utöver att vara elsystemhjältar”
DEBATT. Ibland påstås att batterierna bara kommer bidra marginellt till energiomställningen. Det är en oerhört naiv inställning som i praktiken redan är motbevisad, skriver Lorentz Tovatt, Sustainable Innovation.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Den 21:a april hände något spännande och viktigt i Kalifornien. Spännande eftersom det rörde sig om ett rekord. Viktigt eftersom rekordet pekar på en trend som är här för att stanna och dessutom kan snabba på vår omställning.
Det som hände var att batterier nådde en ny toppnotering i hur stor andel av eleffekten den bidrog med. Klockan 19, precis när eftermiddagens effektbehov är som störst, stod batterier för 37 procent av all el i delstaten. Under tre hela timmar var batterier den största kraftkällan.
Rekordet slås efter ett antal år då batterier har visat på en spektakulär tillväxt. 2018 hade Kalifornien en batterilagerkapacitet på 0,5 GW, nu ligger den på över 13 GW. Det motsvarar ungefär hälften av Sveriges totala effektuttag.
Batteriernas bidrag sker på bekostnad av den farliga fossilgasen. Utan batterier hade effektpeaken nämligen behövt hanteras med just gas. Därför är batterierna klimathjältar, utöver att vara elsystemhjältar.
Kaliforniens elmix 21 april 2025 kl 19.20 lokal tid (svensk tid kl 04.20 22 april).Grid Status/skärmbild
Utvecklingen i Kalifornien matchas med liknande fall runt om i världen – inte minst i södra och västra Australien där kolkraftverk efter kolkraftverk går i förtida pension efter att förnybara kraftslag kombinerat med batterier stått för en enorm marknadspenetration de senaste åren.
Trots detta hör man ibland i den svenska debatten att batterier bara kan bidra på marginalen i omställningen. Påståendet är bevisligen felaktigt. Men det är även tekniskt naivt. En rad trender gör att batterierna kommer fortsätta sin sagolika tillväxtresa:
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.
Lorentz Tovatt.Pressbild
Batterier är utmärkta komplement till de kraftslag som kommer att dominera världens marknader. Nästan all ny elproduktion globalt utgörs av vindkraft eller solkraft, tekniker som behöver kompletteras. Batterier hjälper till att balansera och erbjuda effekt när solen går i moln eller vinden mojnar. Utöver det är batterier snabba, vilket gör att de kan konkurrera på systemtjänstmarknader.
Priset kommer fortsätta att dyka. Till skillnad från tekniker som består av storskaliga enheter (exempelvis kolkraftverk eller kärnkraft) har batteriproduktion den fördelen att lärokurvan är snabb. Många små enheter gör att tekniska framsteg kan ske snabbare och priser därmed pressas.
Transportsektorn som drivkraft. Omställningen av bilflottan gör att miljontals batterier kommer att ställas till elmarknadens förfogande med hjälp av så kallad vehicle to grid-teknik, V2G. Investeringskostnaden är redan tagen (genom bilköpet), därefter kan batteriet bli en guldgruva för vilken elbilsägare som helst. Om alla personbilar i Sverige vore eldrivna skulle de kunna lagra energi motsvarande hela Sveriges elförbrukning under 10–20 timmar.
Det finns inte längre mycket att tveka på gällande batteriernas framfart. Den är redan här. Och de som ifrågasätter och tvivlar har nog helt andra bevekelsegrunder än ett smart energisystem – kanske vill de krampaktigt hålla sig fast i ett system som sedan länge redan är utdaterat.
Lorentz Tovatt, programchef energi på Sustainable Innovation