Med det
som utgångspunkt och elektrifiering som inriktning kommer han fram till att den
viktigaste åtgärden är att se till att det finns tillräckligt med parkering och
att den är utrustad med möjlighet att ladda. Ivan Radulovic slutpoäng är att kommuner
därför ”måste släppa tankarna på att minska tillgången på boendeparkering.
Behovet kommer tvärtom att bli större”.
Givet
tangentens riktning är elektrifiering ofrånkomligen viktig, och för att fler
ska byta till elbil behövs bättre laddmöjligheter för de cirka hälften av
Sveriges hushåll som bor i flerbostadshus.
Sambandet mellan boendeparkering och bilism är tydligt. Ju bättre och billigare tillgång till parkering vid bostaden, desto större är sannolikheten att äga och köra bil.
Rise utvecklar därför, inom
projektet El för ännu fler, ett beslutsstöd för utbyggnad av så kallad publik
hemmaladdning.
Parallellt har bland annat 2030-sekretariatet lagt fram förslag (Ny Teknik 5 februari) för ett mer effektivt främjande av
icke-publik laddinfrastruktur.
Ett skifte till elbilar innebär däremot
inte, som Ivan Radulovic hävdar, att behovet av boendeparkering ökar.
Elektrifieringen handlar om att ersätta fossilfordon, inte att öka antalet
parkerade bilar.
Annons
Det är
dessutom välbelagt att elektrifiering inte kommer att räcka till för att nå
målet om att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med minst 70
procent till 2030. Det kommer helt enkelt ta för lång tid att byta ut de bensin- och dieseldrivna som i
dagsläget utgör nästan 80 procent av alla bilar i trafik i Sverige.
När
regeringen bad Trafikverket att ta fram scenarier för hur vägtrafikens
klimatmål kan uppnås, konstaterade de därför, likt många andra, att
elektrifiering behöver ackompanjeras med en ökad andel förnybara drivmedel och
minskat vägtrafikarbete. Det senare gäller framför allt biltrafiken.
Sambandet
mellan boendeparkering och bilism är tydligt. Ju bättre och billigare tillgång
till parkering vid bostaden, desto större är sannolikheten att äga och köra
bil. En analys från San Franciscos bostadslotteri, i vilken tillgång till
boendeparkering i praktiken fördelas slumpmässigt, visade till exempel att
byggnader med minst en parkeringsplats per lägenhet har mer än dubbelt så hög
andel bilägande som byggnader utan parkering och att de med tillgång till
boendeparkering kör bil betydligt oftare än de utan.
Det finns
många anledningar till att boendeparkering driver bilism. De låga
parkeringsavgifter det vanligtvis innebär sänker kostnaden för att äga bil
markant. Parkering i direkt anslutning till bostaden gör det bekvämt att
använda bilen även för kortare resor. Och ju mer parkering det finns i
närmiljön, desto starkare blir bilnormen, medan förutsättningarna för att lösa
vardagen med andra färdmedel blir sämre.
Boendeparkeringar
är dessutom ofta orättvisa. Inte bara för att överdimensionerade parkeringar
skapar svårtillgängliga och lågkvalitativa stadsmiljöer. Avgifterna täcker
sällan kostnaderna. I stället subventioneras de av grannar som inte har bil.
Enligt Sveriges Allmännyttas beräkningar kostar till exempel allmännyttans
parkeringsplatser i snitt 1 488 kronor i månaden. Medelavgiften är dock bara
273 kronor. Mellanskillnaden på 1 215 kronor är inbakad i hyran och betalas av
alla boende – oavsett om de har parkering eller inte.
Göran Smith, Rise.Kennet Ruona
Slutsatsen
om att kommuner bör släppa tankarna på att minska tillgången på boendeparkering
är därmed felaktig. För att nå vägtrafikens klimatmål och dessutom minska
transportsystemets orättvisor bör kommuner i stället öka sina ansträngningar
för att ersätta subventionerade boendeparkeringar med andra sätt att
säkerställa tillgänglighet, såsom förbättrade möjligheter för gång, cykel och
delat resande.
Det finns gott om lovande exempel, inte minst i Göteborg där
allmännyttan ställer om mobilitetsstrategin för sina 75 000 hushåll, men det
behöver ske snabbare och på bredare front än i nuläget. Det må vara bra om folk
byter fossilbilar mot elbilar, men det är långt mycket bättre om de byter ut
dem mot ett busskort och ett medlemskap i en bilpool. En av flera förutsättningar
för att det ska hända är minskad tillgång till subventionerad boendeparkering.
Göran
Smith, enhetschef
för Mobilitet i transformation, Rise (Research Institutes of Sweden)
Fotnot. Begreppet
boendeparkering syftar i texten på den parkering som fastighetsägare
tillhandahåller boende inom fastigheten eller i dess närhet, inte specifikt på
boendeparkeringstillstånd för parkering på gatumark.