DEBATT
Mona Åkerholm, Elomatic.
Elomatic, Freepik
”Vi glömmer bort de praktiska kunskaperna i ingenjörsutbildningen”
DEBATT. Sverige behöver ingenjörsutbildningar som integrerar teori med praktik på ett mycket mer genomtänkt sätt än i dag. Allt färre unga ingenjörer kan översätta tekniska principer till konkret verklighet, skriver Mona Åkerholm, Elomatic.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Det är lätt att imponeras av den
tekniska utvecklingen inom industrin. Systemen blir alltmer avancerade,
styrningen mer exakt och miljöerna mer sofistikerade.
I mitt eget arbetsområde
– renrum för bland annat läkemedelsproduktion – är kraven så höga att det ofta
krävs akademisk utbildning bara för att förstå och hantera utrustningen i dess
fulla kapacitet.
Men just i de här högteknologiska
miljöerna uppstår ett oväntat glapp mellan utbildning och verklighet. Vi inom
industrin söker ofta operatörer till kvalificerade praktisk-teoretiska
uppgifter, uppgifter som i dag kräver högskoleutbildning. Men yrkestiteln har
inte hängt med i utvecklingen, vilket gör det svårt att attrahera den kompetens
som faktiskt behövs. Rent allmänt är det svårt att rekrytera tekniker med
praktisk erfarenhet och ännu svårare att attrahera dem till traditionella
ingenjörsroller.
Det är inte enbart en fråga om
rekrytering, utan också om hur vi värderar den viktiga praktiska tekniska
kunskapen. Som datavetaren van de Snepscheut så träffande uttryckte det: ”Det
är ingen skillnad på teori och praktik i teorin, men det är det i praktiken.”
Högskolor, politik och näringsliv har här ett gemensamt ansvar. Det bör gå att skapa fler konkreta samarbeten för att förankra utbildningarna bättre i verkligheten.
Ett exempel: Det räcker inte att
kunna rita upp ett system i en digital modell. Det krävs också en intuitiv
känsla för hur system fungerar i verkligheten – hur material rör sig, hur
flöden beter sig och hur installationer påverkas av drift över tid.
Våra tekniska specifikationer
innehåller mängder av detaljer som måste samordnas, övervakas och testas. Då
krävs förmågan att översätta tekniska principer till konkret verklighet – en
förmåga som bygger på praktisk erfarenhet, inte enbart på teoretisk skicklighet.
I dag ser vi dock att allt färre
unga ingenjörer har med sig den kunskapen. Det märks när de kommer ut i
arbetslivet. Inte för att de saknar engagemang, utan för att de saknar
referensramar från den praktiska verkligheten.
För bara några decennier
sedan hade nästan alla blivande ingenjörer mekat med mopeder, byggt högtalare
eller skruvat på bilen hemma. I dag är mycket av den verkligheten borta. Prylar
är förseglade, svåra eller omöjliga att serva och ersätts därför hellre än repareras.
Så även om de nybakade ingenjörerna
är mycket välutbildade teoretiskt, behöver de ofta lång inlärningstid innan de
blir självgående. Här har de erfarna medarbetarna på plats en mycket viktig
roll som stöd att överföra sin praktiska kunskap till den yngre generationen.
Men inte sällan får de hoppa ut på djupt vatten direkt och lära sig baklänges
sådant som inte rymts i några kursplaner.
När vi talar om att Sverige halkar
efter i innovation och produktivitet, inom läkemedel, teknik, energi och annan
avancerad industri, måste vi därför också våga peka på detta problem: vi
riskerar att tappa kontakten med den fysiska verkligheten. Vi har duktiga
teoretiker, men frågan är om vi glömmer att de också måste kunna förstå länken
mellan idé och faktiskt genomförande.
Jag tror därför att det är
nödvändigt att återkoppla den teoretiska kunskapen till den fysiska världen. Det
räcker inte med ett par praktikveckor. Vi behöver utbildningar som integrerar
teori med praktik på ett mycket mer genomtänkt sätt än i dag. Vi behöver också förändra
synen på tekniska yrken som har bäring i den fysiska världen.
Högskolor, politik och näringsliv
har här ett gemensamt ansvar. Det bör gå att skapa fler konkreta samarbeten för
att förankra utbildningarna bättre i verkligheten. Kanske genom initiativ som
ramavtal mellan högskolor och näringsliv för matchning av studenter, eller genom
att utveckla olika typer av täta workshopformat där studenter och företag möts
över reella utmaningar.
Studie- och yrkesvägledare har också en viktig roll att
spela genom att framhålla den praktiska tekniska kompetensen som något viktigt
och efterfrågat av industrin.
Teknikutvecklingen kommer inte att
sakta ner. Men vi måste se till att den hänger ihop med den fysiska världen där
innovationen ska tillämpas. Det är ju trots allt där vi fortfarande befinner
oss.
Mona Åkerholm, Senior Vice President, Kontrollerade Miljöer och Läkemedelsteknologi, Elomatic
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.