DEBATT

”Sätt datalogi på schemat – digital teknik är en väg till en hållbar framtid”

DEBATT. Datalogiskt tänkande och ai behöver skyndsamt bli en obligatorisk och fullt ut integrerad del av den svenska skolan. Dagens unga måste få möjlighet att se teknik som ett verktyg för att forma en hållbar framtid, skriver organisationerna Swedsoft och Kodcentrum.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Svenska skolan är överlag duktig på att lära barn om klimat och miljö, men en viktig pusselbit fattas.

Dagens barn växer upp i en värld som är mer digital än någonsin men de får fortfarande inte lära sig hur det digitala fungerar på insidan. Detta trots att utvecklingen av grön teknik är ett av de viktigaste verktygen vi har i målet mot klimatneutralitet. 

Med utbildning kan vi säkerställa att den yngre generationen inte stannar vid att vara passiva konsumenter, utan i stället växer upp till att bli aktiva producenter som ser teknik, mjukvara och ai som naturliga verktyg för att forma en bättre och hållbar framtid.

Kodcentrum och Swedsoft efterlyser åtgärder från skolminister Lotta Edholm (L) med anledning av den tillsatta utredningen om en ny läroplan för grundskolan, och kräver att datalogiskt tänkande och ai skyndsamt blir en obligatorisk och i ämnesplanen fullt ut integrerad del. 

Kristina Bjerka, generalsekreterare Kodcentrum.

Sedan 2010 har Sverige haft ambitionen att vara ett ledande land inom digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig utveckling av vårt samhälle och välfärd. Om regeringen tar det och den gröna omställningen på allvar behöver datalogiskt tänkande bli en naturlig del i undervisningen. 

Med utbildning kan vi säkerställa att den yngre generationen inte stannar vid att vara passiva konsumenter, utan i stället växer upp till att bli aktiva producenter som ser teknik, mjukvara och ai som naturliga verktyg för att forma en bättre och hållbar framtid. 

Stefan Jakab, generalsekreterare Swedsoft.

För att redan i tidig ålder skapa intresse för mjukvara och programmering vill vi uppmana till följande mycket viktiga åtgärder: 

  • Ta fram en ny digitaliseringsplan för skolan där programmering och ai integreras med alla övriga ämnen i läroplanen. 
  • Ge lärarna möjligheter och resurser för att vara just lärare. 
  • Skapa incitament för skola och näringsliv att interagera i syfte att skapa förståelse för vad datalogiskt tänkande kan föra med sig för möjligheter på arbetsmarknaden. 

Vi vill även uppmana skolminister Lotta Edholm och klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bägge från Liberalerna, att tillsammans sätta upp en kraftfull plan som säkrar den datalogiska kompetensen som är oumbärlig i arbetet med att på ett långsiktigt hållbart sätt skydda allas vår jord. 

Kodcentrum och Swedsoft står till förfogande, och är gärna behjälpliga i sagda ministrars ansträngningar för att säkerställa de rätta förutsättningarna för den gröna omställningens framgång. 

Kristina Bjerka, generalsekreterare Kodcentrum 

Stefan Jakab, generalsekreterare Swedsoft 

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.