DEBATT
Tomas Oneborg/SvD/TT
”Gör som i Norge – inför hyresmodell av laddstolpar för BRF:er”
DEBATT. Sverige bygger just nu grunden för framtidens transporter. Men infrastrukturen vid flerbostadshus glöms ofta bort, trots att det är där de största hindren finns, skriver Margareta Törnblad, Aneo Mobility.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Det är inte längre en utmaning att få fler att
vilja köra elbil. Det verkliga problemet är att laddningen inte fungerar i
vardagen, särskilt för den stora grupp människor som bor i flerfamiljshus.
Trots tydlig efterfrågan, bra tekniska lösningar och ett statligt stöd som på
pappret borde fungera går utvecklingen för långsamt. Om Sverige menar allvar
med klimatomställningen krävs ett laddstöd som också fungerar i praktiken.
Naturvårdsverket har nyligen gjort en utvärdering
av stödet Ladda bilen (pdf) och regeringen har tagit emot remissvaren. Det här är ett
utmärkt tillfälle att uppdatera systemet och åtgärda de strukturella brister
som håller tillbaka utbyggnaden i flerfamiljshus.
Stödet, som är en del av Klimatklivet, har
bidragit till utbyggnaden av icke-publik laddning. Men det är främst anpassat
för villaägare. För flerbostadshus är situationen mer komplex – ekonomiskt,
juridiskt och tekniskt. Resultatet är att de hushåll med störst behov av delad
laddinfrastruktur ofta står utan, trots att tekniken finns.
En färsk undersökning från Demoskop visar att
hälften av alla flerbostadshushåll i dag saknar laddare där de bor och
skillnaderna är särskilt tydliga mellan olika boendeformer. I hyreshus i
storstäderna saknar hela 56 procent tillgång till laddning, jämfört med 45
procent i bostadsrätterna. Samtidigt vill en majoritet att regeringen gör det
billigare för bostadsrättsföreningar att erbjuda laddare. Det visar att stödet
behöver reformeras – och riktas dit nyttan är som störst.
Norge har tagit ett tydligt ledarskap. Där har
cirka 80 procent av flerbostadshusen tillgång till laddmöjligheter – jämfört
med cirka 15 procent av svenska bostadsrättsföreningar, och ännu färre
hyresfastigheter.
En nyckelfaktor är att Norge har omfamnat affärsmodeller som
bygger på att hyra: leverantören bygger, äger och driver anläggningen – medan
fastighetsägaren betalar en månadskostnad. Det minskar investeringsrisken,
skapar flexibilitet, och gör det enklare att integrera ny teknik över tid –
många av de hinder som i dag stoppar utbyggnad i flerbostadshus.
Ska laddning i hemmet ska bli lika självklar som
fiber och sophantering måste stödet spegla behovet.
Här är tre konkreta
reformer regeringen bör genomföra:
1. Inför stöd för hyresmodeller. Fastighetsägare tvekar inför kapitalkrävande investeringar i tekniskt komplexa
lösningar. Hyresmodeller sänker trösklarna, skapar långsiktig förutsägbarhet
och möjliggör uppdateringar, vilket minskar risken för att fastna i föråldrad
teknik.
2. Stötta förberedande infrastruktur. Dagens stöd är kopplat till installerade laddboxar, vilket gynnar punktinsatser
snarare än framtidssäkrade helhetslösningar. Även kabeldragning och
anslutningspunkter behöver omfattas för att skapa skalbarhet och flexibilitet.
3. Kortare ledtider. Handläggningen tar i dag upp till ett år. Det är inte förenligt med vare sig
teknikens takt eller behovet av snabb omställning. En handläggningstid på 30–60
dagar vore rimlig och skulle få stor effekt på tempot i utbyggnaden.
Vi ser redan att företag anpassar sig efter
nuvarande stöd på sätt som riskerar skapa sårbarhet. Elektrifieringen får inte
bygga på kortsiktiga lösningar. Vi behöver ett stöd som är långsiktigt
hållbart, rättvist och träffsäkert.
Laddinfrastruktur är en fråga om Sveriges
konkurrenskraft. Utan fungerande affärsmodeller för laddning i hemmet riskerar
innovation i smart laddning, energistyrning och vehicle-to-grid, V2G, att gå
långsammare. Då tappar vi både fart och attraktionskraft i den gröna
industriella omställningen.
Regeringen har nu möjlighet att justera en viktig
del av klimatarbetet. Ett reformerat laddstöd kan skapa en mer rättvis och
hållbar elektrifriering – som möjliggör teknisk förnyelse, systemeffektivitet
och industriell framtidstro.
Margareta Törnblad, vd Aneo Mobility
DELTA I DEBATTEN
Vill du skriva en debattartikel eller en replik?
Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se
Tänk på detta:
• Texten ska vara unik för Ny Teknik.
• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.
• Undvik förkortningar och utropstecken.
• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.
• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.
• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.