Konrad Bergström vill att X Shore ska göra ”folkets elbåt”

2019-03-05 06:00  

Största möjliga tystnad? Superentreprenören Konrad Bergström har byggt en helt elektrisk båt efter den devisen.

Som en Efraim Långstrump i pilotglasögon blickar Konrad Bergström föröver. På hans skjorta står det ”100% electric” och ”X Shore”. Och det han ser vid horisonten är en framtid där X Shores båtar blir för fritidsbåtar vad Tesla blev för bilindustrin. Där hans tystgående mossgröna Eelex-modeller blir ett med naturen.

– Vi vill ju att den ska smälta in. När jag var ung och cool hade jag en pippigul båt och det ligger väldigt långt från X Shore. Jag råkade i extas när vi i höstas var ute och filmade i Stockholm. När vi körde båten kom det fram en älg och undrade vad som var på gång. Det var en extremt skön känsla. Naturen kom till oss och var nyfiken, i stället för att vi hela tiden ska skrämma iväg naturen.

Läs mer: Soldrivna yachten klarar flera veckor till sjöss

Det fridfulla ögonblicket stod också i bjärt kontrast med det mycket offentliga bråk som präglade Konrads Bergströms sista tid i Zound Industries, den så framgångsrika svenska tillverkaren av hörlurar, som Bergström själv grundat.

Förra våren stod det klart att Konrad Bergström inte längre delade visionen om Zounds framtid med vare sig styrelseordföranden Tommy Jacobson eller företagets vd, Pernilla Ekman.

– Min ambition var att driva det mer som ett teknikbolag. Att vi skulle vara i teknikens framkant och växa snabbare. Jag kunde inte begripa varför vi omsatte 250 miljoner dollar när (konkurrenten) Beats omsatte 4,5 miljarder. Jag tyckte helt enkelt vi förtjänade bättre. Nu går bolaget otroligt bra med en tillväxt på 30-40 procent de senaste åren så man ska väl inte klaga på det. Men tar man inte de där spikarna är det någon annan som gör det.

Fick sparken ”Löjligt”

Enligt uppgifter till DI Digital ska Konrad Bergström, tillsammans med affärspartnern Marc Wallenberg, ha lagt ett bud på Zound Industries som då värderades till uppemot 2 miljarder kronor.

– Jag allierade mig med ett finansteam som ville köpa upp bolaget och vi la ett bud som var 20-30 procent över marknadsvärdet. Det var personer utomlands och från Sverige som är några av de mäktigaste industrifamiljerna, säger Konrad Bergström

Grundarens försök att återta kontrollen över Zound gick inte alls som han tänkt sig. Maktkampen slutade med att Bergström fick sparken, anklagad för att ha spridit affärshemligheter utanför bolaget.

– Både strategiskt och operationellt känslig information hade kommit till extern part. Det är ett illojalt beteende, sa Pernilla Ekman, enligt tidskriften Fokus.

– Det är ju larvigt, säger Konrad Bergström

Ligger det inget i anklagelserna?

– Nej, det var bara ett spel i medierna för att trycka ner mig. För att jag inte skulle komma fram den vägen och köpa bolaget.

I nte blivit några rättsliga följder

– Vi har pratat mycket om rättsliga åtgärder från båda sidor, vi har ju också blivit behandlade på ett visst sätt. Men vi har väl valt att gå vidare båda två. Jag inte har gjort något fel och det enligt svenskt lag. Jag har inte orsakat bolaget någon skada.

En konsekvens av alla turer är att Konrad Bergström kunnat fokusera helt och hållet på sina elbåtar.

– Ja men, alltså...jag hade ju gjort hörlurar i tio år. Jag tror lite på karma och grejer, och det här kändes som min nästa uppgift. Att revolutionera den här industrin. Jag som kommer från Grebbestad har alltid älskat havet och har sett hur naturen har förändrats. Och om jag då med min kunskap kan dra mitt strå till stacken som kan göra en förändring så är jag gärna med på den resan.

Om ett par månader arrangeras på Sjöhistoriska muséet vad som kallats Sveriges första elbåtsmässa, ett tecken på att sjöfarten så sakteliga rör sig mot den elektrifiering som kommit att prägla bilindustrin. Till mässan kommer svenska bolaget Candela Speed Boat med sin omtalade bärplansbåt, en uppenbar konkurrent till X Shore.

”Rolls Royce har hjälpt med hydrodynamiken”

X Shores Eelex-modeller får bärplansliknande egenskaper bland annat tack vare de iögonfallande steglisterna. Ett tvärgående steg i mitten av skrovet har designats för att minimera våtytan.

– När vi började med elbåtar så var det viktigt att titta på skrovet, rodret, propeller och den raka axeln. Hydrodynamiken med andra ord. För vi ville ha en båt som gick snabbt och långt. Men vatten har ett mycket större motstånd jämfört med luft. Det blir en oerhört stor påfrestning på batteriet, motorn och omvandlaren. Som du ser är det ganska stort steg på den här båten. Under planing ligger den lite i aktern och lite i fören och med mindre våt yta får man mindre motstånd. Man kan säga att det är som ett semibärplan. Det är inte fullt ett bärplan, men det här steget suger in luft och gör då att båten inte ligger i fullt hela vägen, säger Konrad Bergström.

Läs mer: Finländarna bakom ”havets Tesla” har sålt sin första elbåt

Eelex 6500 och 8000 – 6,5 meter respektive 8 meter långa – har en toppfart på 40 knop och en marschfart på 25 knop. I lägre hastigheter är räckvidden 100 sjömil. Bakom den här prestandan ligger många års utveckling, inte minst i samarbete med Rolls Royces center för hydrodynamisk forskning i värmländska Kristinehamn.

– Det har varit en utmaning att få båten att gå så snabbt och så långt. Rolls Royce har hjälpt oss med hydrodynamiken, säger Konrad Bergström.

Slående kontrast mellan funktion och lyx

Bortsett från att X Shore köper motorer från ett schweiziskt företag så sker mycket av arbetet i Sverige. Skrovet byggs av småländska Storebro och delar av de vattenkylda litiumjonbatterierna (90 eller 120 kWh) tillverkas på hemmaplan.

– Battericellerna görs av en av de stora asiatiska leverantörerna men packen byggs i Sverige. Vi bygger dem i moduler så att de levereras med 9 kWh i varje pack. Sverige är lönsamt att tillverka i just nu. Lönerna är inte så höga och det blir inga produktionsfel, något det annars lätt blir med en produkt som tillverkas i små serier. I Sverige finns hög utbildning bland manskapet så långsiktigt tycker vi att det är bättre att tillverka här, säger Konrad Bergström.

Läs mer: Nu startar tillverkningen av den svenska elbåten Candela

Det finns en slående kontrast mellan funktion och lyx i X Shore-båtarna. Förstäven är avhuggen och ornamentet - vars huvud föreställer den elektriska ål X Shore i sin design låtit sig inspireras av – dubblerar som en käpp. Trappan ner till förens durkyta är byggd efter svenska standardmått. Allt detta för att göra ombord- och avstigning mer behaglig.

– Ornamentet består av brons till hundra procent, så den kommer att få en fin grön patina av saltvatten. Men den är också gjord för att ta tag i när du går ombord. Det ska vara enkelt att hoppa på båten, säger Konrad Bergström.

Morgondagens båtar säljs med elektrifiering

Resten av båten är designad i samma funktionella stil. Relingen är klädd i kork – ”det värmer lite när det är blött”, hälsar Bergström – och durken är försedd med skenor för att ägaren själv ska kunna välja inredning efter behag. Samtidigt syns lyxen, som den väl tilltagna plattskärmen i cockpit som bland annat rymmer sjökort, nödknapp och tre förinställda körlägen.

Konrad Bergström registrerade X Shore som varumärke redan 1996. På den tiden hade serieentreprenören en idé om att bygga säkra båtar.

– Hästkrafterna hade blivit hyfsat billiga i förhållande till hur starka de var och folk åkte runt med sina papperssjökort och blåste på ganska mycket. Det hände rätt kraftiga olyckor där. Nu är sjökorten digitala och man åker efter gps så olyckorna har försvunnit till stor del.

16 år senare, efter att Tesla gjort entré, insåg Bergström att morgondagens båtar inte skulle säljas med säkerhet, utan med elektrifiering.

– Jag hade tagit fram lite prototyper men det kom ju andra entreprenörssaker emellan. Sedan såg jag Tesla slå in dörren för den globala elektrifieringen och tänkte att, fan, det här ska man ju göra på båtar.

Tystnad viktig för upplevelsen

Men det var först för några år sedan det slog Bergström att en elektrisk båt inte bara kan vara bra för miljön, utan också att den påverkar upplevelsen av miljön. Inga bensinångor förstås, men också den slående tystnaden. Insikten kom en bra bit in i utvecklingsarbetet.

– När vi väl började hitta okej lösningar för batterier och motorer så upptäckte vi att propellrar och växellådor ofta för ett stort oväsen. Eftersom fossildrivna motorer är så högljudda har man inte jobbat med att få ner ljudnivån på det andra. Så vi hittade en magnetisk växellåda i Australien som är luftsmord, det är magnet mot magnet som jobbar. Sedan har vi kikat på hur militären, som ju också vill vara tysta, använder minsvepare med en särskild teknik för propellrar, säger Konrad Bergström.

Läs mer: Miljövänliga saltvattenbatterier testas i Uppsalaskola

X Shores Eelex-båtar kostar uppemot 3 miljoner kronor. Det är den sortens pris som gör att det svenska bolaget det senaste året lagt till vid luxuösa kustområdet Costa Smeralda på Sardinien, och i Cannes och Venedig i samband med deras respektive filmfestivaler. Kundgrupperna finns där.

– Vår prispunkt nu är lyx, i framtiden ser vi det här som folkets båt. Men man måste börja någonstans. Vi har börjat ta emot ordrar och har ett par hundra personer på väntelistan för att testaköra den. Det är ingen som köper en sådan här båt utan att testköra den.

Det här är X Shore

Grundat: 1996 av Konrad Bergström.

Var: Lidingö och Linköping.

Anställda: ”Omkring tio personer”.

Gör: Elektriska fritidsbåtar.

Finansiering: Konrad Bergström har hittills finansierat bolaget på egen hand, men siktar på att ta in kapital under 2019.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt