FORDON

Motstridiga uppgifter kring tillverkning av svenskutvecklade elbilen Emily GT

Emily GT

Det blir ingen elbilstillverkning i Trollhättan, utan i Italien, säger köparen av elbilen Emily GT först. Kort därpå tar han tillbaka allting och hävdar att ingenting är klart. 

Publicerad Uppdaterad

När kanadensiska EV Electra köpte två elbilsprojekt av svenska Nevs i december blev det en stor nyhet. Då talades det om att tillverkningen av elbilen Emily GT skulle ske i Saabs gamla fabriker i Trollhättan – men till sajten Carup meddelar Jihad Mohammad att det står det klart att den hamnar utomlands.

– Ingenjörerna sitter i Trollhättan. Men tillverkningen hamnar i Italien, det är redan påskrivet, säger Jihad Mohammed, vd för EV Electra, till Carup, i en artikel publicerad i onsdags klockan 13:50.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här