TECH

Efter Candy crush-succén: ”Nya titlar inte prioritet”

Tjodolf Sommestad, chef på spelbolaget King.

Ingen trodde att ”Candy crush” skulle bli en långlivad kassako. Numera fokuserar mobiljätten King på att fortsätta utveckla sina långkörare, i stället för att göra nya spel.
– Vår prioritet ska inte vara att släppa nya titlar, säger Kingchefen Tjodolf Sommestad.

Publicerad Uppdaterad

Ett drygt halvår har gått sedan King blev en del av den amerikanska techjätten Microsoft, genom uppköpet av Activision Blizzard, som i sin tur äger King. Det mesta förhandspratet handlade om storserier som "Call of duty" och "World of Warcraft", men Xbox-chefen Phil Spencer sade att det var mobilmarknaden man ville åt. Och där är regerar svenska King. Varje månad öppnar 200 miljoner personer något av bolagets spel, framför allt långköraren "Candy crush".

– Jag tror att de gillar att de har köpt King, säger Tjodolf Sommestad, ansvarig för den dagliga verksamheten, och fortsätter:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här