TECH

Efter Candy crush-succén: ”Nya titlar inte prioritet”

Tjodolf Sommestad, chef på spelbolaget King.

Ingen trodde att ”Candy crush” skulle bli en långlivad kassako. Numera fokuserar mobiljätten King på att fortsätta utveckla sina långkörare, i stället för att göra nya spel.
– Vår prioritet ska inte vara att släppa nya titlar, säger Kingchefen Tjodolf Sommestad.

Publicerad Uppdaterad

Ett drygt halvår har gått sedan King blev en del av den amerikanska techjätten Microsoft, genom uppköpet av Activision Blizzard, som i sin tur äger King. Det mesta förhandspratet handlade om storserier som "Call of duty" och "World of Warcraft", men Xbox-chefen Phil Spencer sade att det var mobilmarknaden man ville åt. Och där är regerar svenska King. Varje månad öppnar 200 miljoner personer något av bolagets spel, framför allt långköraren "Candy crush".

– Jag tror att de gillar att de har köpt King, säger Tjodolf Sommestad, ansvarig för den dagliga verksamheten, och fortsätter:

– Vi når en publik som de inte hade tillgång till tidigare. Å andra sidan är det inte så att de kastar sig över att börja arbeta tätare med oss än med någon annan, säger han.

Ingen Xbox-satsning

Signalerna från Microsoft är att fortsätta i samma spår. Sommestad ser exempelvis inga direkta samarbetsmöjligheter när det gäller Microsofts prenumerationstjänst Game Pass, som finns till pc och Xbox.

– Jag tror inte att våra spel passar jättebra på de plattformarna, framför allt spelkonsoler. Om de hade gjort det hade vi gått dit tidigare, säger han.

Att fortsätta som vanligt innebär inte nödvändigtvis att jaga nästa spelsuccé. När "Candy crush soda saga" släpptes 2014 var det tänkt att ersätta succeń "Candy crush saga". Men spelarna ville inte släppa trotjänaren, utan snarare växlade man mellan spelen.

Uppdraget: Förbättra

Numera är insikten att fortsätta utveckla de befintliga spelen, med nya banor, evenemang och innovationer.

– Att förbättra spelupplevelsen för de hundratals miljoner spelare vi har idag är vårt första uppdrag, säger Sommestad.

King har flera kontor runt om i världen, men störst är lokalerna i centrala Stockholm, som sträcker sig över flera våningsplan.

Samtidigt hoppas han på att kunna få till nya succéer. Men för att det ska vara värt för King att satsa på behöver en ny titel ta sig upp på topplistorna och nå en storpublik. "Crash Bandicoot: On the Run!", lades ner förra året, tre år efter släppet, medan actionspelet "Rebel riders" har hamnat i frysboxen.

– För att det verkligen ska vara värt för oss att lägga tid och energi på att göra ett nytt spel bättre under många, många år, då vill att det ska vara ett verkligt hitspel, säger han.

FAKTA

King och ”Candy crush”

King grundades av avhoppare från Spray 2003. Den stora succén kom med "Candy crush saga", som släpptes på Facebook våren 2012, och på hösten till mobil.

När spelet fyllde tio år hade spelet laddats ned tre miljarder gånger.

"Farm heroes saga" och "Candy crush soda" har också blivit stora succéer. De spelen släpptes båda 2014.

Totalt har "Candy crush"-serien omsatt 20 miljarder dollar. Som jämförelse är det dubbelt så mycket som de tolv "Star wars"-filmerna dragit in på bio.