ELBILAR

Nya ”bladbatteriet” ska ge billiga elbilar lång räckvidd

BYD:s batteri Blade av nuvarande generation

Ett LFP-batteri som kan konkurrera med dyrare tekniker och kemier. Efter sommaren ska BYD lansera generation två av sitt ”bladbatteri” som ska vara både mindre och energitätare än tidigare.

Publicerad Uppdaterad

Inom batteriindustrin är konkurrensen mördande och utvecklingen håller ett enormt tempo. Litiumjärnfosfatbatterier (LFP) har på kort tid gått från att vara ett budgetalternativ till att allt mer se ut som en vinnare inom breda användningsområden.

BYD, eller egentligen dotterbolaget Findreams, lanserade batteriet Blade år 2020, och skakade om branschen. Helt plötsligt kunde ett LFP-batteri konkurrera med NCM-alternativ (nickel, kobolt, mangan) tack vare sin smarta förpackning, kallad cell-to-pack. 

I batterierna placeras cellerna direkt i batteripacket. Det ökar mängden aktivt material som får plats i ett utrymme jämfört med om cellerna först skulle placeras i moduler. Metoden gör att en elbil kan få ett LFP-batteri med högre energitäthet än om batteripacket hade satts ihop på det traditionella sättet. 

Fler tillverkare lockas

Det här har lockat biltillverkare. Utöver att BYD använder cell-to-pack återfinns tekniken i elbilar som säljs i Kina från Toyota, Ford, Kia och från 2025 ska även Mercedes använda batteritekniken. BYD har även skrivit avtal med Borgwarner som ska bygga produktionsanläggningar för tekniken i Europa och USA.

Men när den tyska tillverkaren lanserar kommer det inte vara med batterier av nuvarande typ. Under en presentation avslöjade BYD:s ordförande Wang Chuanfu att generation två av batteriet Blade är i faggorna. Den nya generationens batterier kommer att vara mindre, lättare samt leda till lägre förbrukning när de används i system.

Ännu så länge har Findreams/BYD inte lämnat några data eller specifikationer om den nya generationen, men för att trumfa ärkerivalen CATL krävs det en rätt styv uppgradering. 

CATL har lanserat ”Shenxing” som både ska leverera långa räckvidder, men inte minst enormt snabba laddtider. 

Kinesiska Fast Technology uppger att den nya generationen av BYD-batterier ska få en energitäthet på 190 Wh/kg på systemnivå. Det kan jämföras med de 150 kW/kg som dagens generation har.

Och högre energitäthet innebär att batteripacken kan bli mindre utan förlorad prestanda – eller ge längre räckvidder i bilar som har större utrymme. I båda fallen handlar det om bättre räckvidd i förhållande till kostnad.

Om ett par dagar drar bilmässan i Peking igång, kan hända att BYD avslöjar mer om vad som komma skall där.