TECH

Spotify firar 18 år – slår till med rekordvinst

Den Stockholmsbaserade strömningstjänsten Spotify presenterar kvartalssiffror.

Strömningstjänsten Spotify – en av årets vinnare på Wall Street – redovisar en rekordhög vinst för årets första kvartal. Och försäljningsprognosen för andra kvartalet ser starkare ut än väntat.

Publicerad Uppdaterad

Men antalet abonnenter hänger inte med uppåt så snabbt som bolaget räknat med.

"Vi har talat om 2024 som ett år med fokus på intäktsgenerering och vi levererar nu på den ambitionen. När vi nu har skiftat fokus mot stark intäktstillväxt och förbättrad marginal ser vi tydliga möjligheter att även fortsätta växa intagandet av nya användare", säger Daniel Ek, grundare och vd på Spotify i en kommentar.

"Jag känner mig nöjd med de förändringar vi implementerar och är övertygad om att vi ska nå de ambitiösa planer som vi tidigare har presenterat", tillägger han.

En av de heta aktierna

Stockholmsbaserade Spotify är med ett kurslyft på 45 procent sedan årsskiftet en av årets riktigt heta aktier på New York-börsen. Och det mesta pekar just nu i rätt riktning – om än inte riktigt så mycket Daniel Ek och hans ledningsgrupp hade räknat med tidigare i år.

För första kvartalet redovisar Spotify en rörelsevinst på 168 miljoner euro, motsvarande 1,9 miljarder kronor – den högsta kvartalsvinsten hittills från bolaget – som firar sin 18-årsdag på rapportdagen.

Vinsten kan jämföras med förlusten på 156 miljoner euro under motsvarande kvartal 2023. Och omsättningen lyfte till 3,6 miljarder, från 3,0 miljarder euro.

Antalet aktiva användare ökade också till 615 miljoner, från 602 miljoner kvartalet före. Av dem var 239 miljoner betalande så kallade premiumabonnenter.

Både vinsten och antalet abonnenter totalt hamnade lägre än väntat.

Spotify räknade i samband med presentationen av bokslutet för 2023 i februari med att kunna summera antalet aktiva användare årets första kvartal till 618 miljoner per månad. Av dem skulle 239 miljoner vara premiumabonnenter, enligt bolagets prognos.

Högre prognos än väntat

Spotifys prognos för omsättningen i första kvartalet sattes i februari till 3,6 miljarder euro, på vilken bolaget räknade med att kunna göra en rörelsevinst på 180 miljoner euro.

I en prognos för andra kvartalet räknar ledningen med 631 miljoner användare och att omsättningen lyfter till 3,8 miljarder euro. Vinsten väntas samtidigt öka till 250 miljoner euro.

Försäljningsprognosen från Spotify ligger något högre än vad marknaden hade räknat med och bolaget klår även förväntningarna när det gäller lönsamheten, enligt den redovisade och väntade bruttomarginalen.