ELBILAR

Nya ”bladbatteriet” ska ge billiga elbilar lång räckvidd

BYD:s batteri Blade av nuvarande generation

Ett LFP-batteri som kan konkurrera med dyrare tekniker och kemier. Efter sommaren ska BYD lansera generation två av sitt ”bladbatteri” som ska vara både mindre och energitätare än tidigare.

Publicerad Uppdaterad

Inom batteriindustrin är konkurrensen mördande och utvecklingen håller ett enormt tempo. Litiumjärnfosfatbatterier (LFP) har på kort tid gått från att vara ett budgetalternativ till att allt mer se ut som en vinnare inom breda användningsområden.

BYD, eller egentligen dotterbolaget Findreams, lanserade batteriet Blade år 2020, och skakade om branschen. Helt plötsligt kunde ett LFP-batteri konkurrera med NCM-alternativ (nickel, kobolt, mangan) tack vare sin smarta förpackning, kallad cell-to-pack. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här