FORDON
Fraktjätte vill förnya order hos återuppståndet Volta
Svensk-brittiska Volta Trucks har prövkört sin helt eldrivna lastbil Volta Zero i Paris.
Volta Trucks
Voltas största order innan konkursen kom från DB Schenker. Fraktbolaget säger sig nu vara suget på att förnya ordern.
Det kommer allt fler livstecken från det en gång delvis svenska
Volta Trucks, som gick i konkurs i höstas. Den brittiska delen av bolaget
köptes upp av långivaren Luxor Capital och siktar nu på comback – efter att ha
genomgått ett rejält stålbad sett
till bland annat personalstyrka.
Voltas största order innan konkursen kom från fraktjätten DB
Schenker och uppgick till 1 500 ellastbilar av modellen Volta Zero (som
finns i 16- och 18-tonsutförande). Ordern gjordes i april 2021.
Nu meddelar DB Schenker att bolaget vill förnya sin order, rapporterar
den brittiska nättidningen The Loadster, inriktad mot logistik.
– Volta har varit en del av DB Schenkers innovations- och
utvecklingsresa sedan 2021. 2023 genomförde vi pilottester runtom i Europa.
Resultatet var mycket lovande och vi ser fortsatt lastbilskonceptet som en
potentiell ”game-changer” för sista kilometern-transporter, säger en
talesperson enligt The Loadster, och fortsätter.
– DB Schenker befinner sig i omfattande dialog med Volta och
Luxor för att återuppta förserietesterna och få i gång de första fordonen så
fort som möjligt.