Kompetens blir största utmaningen för batteriindustrin

2022-03-20 07:00  

En ny batteriindustri växer fram i Sverige. Den största svårigheten blir att hitta kompetens. Och Northvolts satsningar har också sina baksidor.

Planer på nya batterifabriker står som spön i backen från Northvolt. Under februari och mars har bolaget meddelat att en fabrik byggs i Göteborg ihop med Volvo Cars, ett pappersbruk i Borlänge konverteras till katodtillverkning och en ny cellfabrik ska byggas i norra Tyskland.

Så här är det tänkt att den nya tyska battericellfabriken ska se ut. Foto: Northvolt

– Det går bra nu. Men det är inte utan sina utmaningar, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt till Ny Teknik.

Den största utmaningen i dagsläget är, enligt honom, att hitta kompetens.

– Det handlar både om ”här och nu-kompetens” med relevant erfarenhet, men också långsiktigt hur vi kan bygga utbildningssystem och skapa en brygga från gamla industrier till den här, säger han.

”En jättemöjlighet som universiteten inte har svarat på”

Även Matti Kaulio, professor i industriell ekonomi på KTH, pekar på kompetensförsörjningen som en kritisk punkt – som det är bråttom att lösa. Han kallar batterifabrikssatsningarna för Sveriges just nu viktigaste industriella projekt, men saknar engagemang från lärosätena.

– Northvolts satsningar är en jättemöjlighet som de tekniska universiteten inte har svarat på. Vi behöver folk som kan celldesign, styrsystem, kraftöverföring och kontrollsystem. Det borde tas fram ett masterprogram för elektrifierade fordon för att stödja den här framväxande industrin, säger han.

Den första monterade battericellen i Skellefteå blev en prismatisk sådan. Foto: Northvolt

Ett initiativ har dock tagits på Uppsala universitet, där en masterutbildning i batteriteknik ska dra igång i höst. Under det första året handlar det om 30 platser för studenter som redan har minst tre års utbildning i kemi eller kemiteknik.

”En pendang till fordonsindustrin”

Utbildningen har utformats ihop med industrin och både Northvolt och Volvo Cars sitter i programrådet. Studenterna får välja mellan två inriktningar, antingen materialteknik och batteritillverkning eller integrering av batterier i produkter och system.

Till hösten startar även ett nytt masterprogram för elektroingenjörer om eldrivna fordon.

Pappersbruket Kvarnsveden i Borlänge. Foto: Northvolt

Det finns sedan tidigare batteritillverkning i Sverige, bland annat hos Saft i Oskarshamn och Nilar i Gävle. Men Northvolt blir först med att tillverka litiumjonbattericeller i stor skala. Mats Kinnwall, chefsekonomi på Teknikföretagen, tycker att Northvolts verksamhet kan betraktas som en ny framväxande industri.

– Man kan se det som en pendang till fordonsindustrin. Vi har haft batteritillverkare sedan tidigare men inte i den här skalan och inte med den här tydliga inriktningen på fordonsindustri, säger han.

”Ett risktagande, det är negativt i sig”

Anders Houltz, forskningschef på Centrum för näringslivshistoria, ser flera paralleller till elbilens förra storhetstid i början av 1900-talet.

– Det var ett enormt teknikskifte i början av 1900-talet och jag tror att vi står mitt i ett sådant teknikskifte i dag. Vi ser i dag att oljan är en ändlig resurs och att klimatförändringarna är kopplade till vår användning av fossila bränslen, säger han.

Finns det något negativt med Northvolts satsningar?

– Elförbrukningen per batteri. Men jag ser inga alternativ, förutom att sluta åka eller transportera sig, säger Matti Kaulio.

– Inte vad vi kan se nu. Alla stora investeringar innebär risker, men jag ser inte att riskerna i batterifabrikerna är större än i andra projekt, säger Mats Kinnwall.

– Det är ett risktagande, det är negativt i sig. Råvarutillgången är också ett problem eftersom det är ändliga resurser. Även om Northvolt siktar på att 50 procent av batterierna ska bestå av återvunnet material blir det enormt mycket som inte är återvunnet, säger Anders Houltz.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt