Klart: Northvolts och Volvo Cars batterifabrik byggs i Göteborg – ger 3 000 nya jobb

2022-02-04 08:23  

Dragkampen om batterifabriken är över. Nu står det klart att Volvo Cars och Northvolt väljer att bygga sin nya gemensamma 50 GWh-batterifabrik i Torslanda i Göteborg – vilket innebär minst 3 000 nya jobb till staden. ”Det är mycket glädjande att investeringarna kommer här”, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen till TT.

Artikeln har uppdaterats.

Tusentals jobb och en investering på miljarder har stått på spel i dragkampen om Volvo Cars och Northvolts samägda batterifabrik. Många städer har varit sugna men beslutet har landat på Göteborg och Torslanda.

Bygget av fabriken – intill Volvos slutmonteringsfabrik – inleds nästa år, enligt ett pressmeddelande. Den ska producera battericeller särskilt utvecklade för att användas i nästa generation elbilar från Volvo och Polestar. 2025 ska den stå klar och kunna inleda verksamheten.

Fabriken ska ha en årlig kapacitet på upp till 50 GWh, vilket kan jämföras med Northvolts fabrik i Skellefteå, där företaget planerar för 60 GWh. Battericellerna som tillverkas i Göteborg beräknas kunna förse en halv miljon bilar per år med batterier.

Volvo Cars och Northvolt investerar 30 miljarder kronor i fabriken.

"Avgörande steg"

"Att etablera denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta att transformera en av de mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli den ledande globala leverantören av hållbara batterier", skriver Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt, i en kommentar.

Förutom de omkring 3 000 nya direktanställningarna väntas den indirekta effekten bli tusentals ytterligare jobb i regionen.

Beskedet välkomnas av Västra Götalandsregionen.

– Etableringen här är ett kvitto på att vårt regionala utvecklingsuppdrag ger effekt och gör Västra Götaland till ett föredöme för elektrifiering och omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle, säger Johnny Magnusson.

Thorwaldsson positiv

Även näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) instämmer i kören av positiva röster. Han menar att platsen på västkusten blir ett strategiskt viktigt komplement till den tidigare anläggningen i norr.

– Med en batterifabrik i Skellefteå kommer vi långt. Men vi kommer dubbelt så långt med en fabrik i Göteborg, för då får vi plötsligt en hel ekonomi runt batteritillverkning. Det är exakt det vi behöver, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Säkrar arbetstillfällen

Regionen bidrar med 45 miljoner kronor för etablering av ett utbildningscentrum för industriell omställning och 25 miljoner kronor per år i fyra år till ett program för forskning, utveckling och utbildning till stöd för transportsektorns elektrifiering.

– Vi har länge bekymrat oss för hur omställningen till elektromobilitet ska se ut, och vad det innebär för arbetsmarknaden här i Västsverige. Det säger sig själv att våra stora motorfabriker för förbränningsmotorer inte kommer att ha lika mycket att göra åren framöver, säger Johnny Magnusson.

Regionen ser beslutet som ett tecken på att omställningen nu är på allvar.

"Det här säkrar arbetstillfällen i regionens exportindustri för decennier framåt. Elektrifiering av fordonsindustrin är en av de allra viktigaste framtidsfrågorna för vår region", säger Helén Eliasson, regionstyrelsens vice ordförande i ett pressmeddelande.

Fordonsindustrins hemland

Den stora utmaningen blir att få fram den personal som efterfrågas på kort tid.

– Vi har arbetat länge med utbildningar inom elektromobilitet. Och vi får intensifiera det arbetet tillsammans med industrin, säger Johnny Magnusson.

Han tycker det är naturligt att fabriken slut landar här.

– Ska man karakterisera Västra Götaland i Sverige så är det fordonsindustrins hemland. Så det är väl inte så konstigt att det är lockande att finnas just här. Sedan handlar det om logistik. Att komma till den ort där man monterar fordonen är logistiskt riktigt.

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt