Därför bygger Northvolt en batterifabrik i Tyskland

2022-03-15 11:12  

De tidigare planerna på en tysk battericellfabrik ihop med Volkswagen lades i malpåse. Men nu ska Northvolt bygga en ny fabrik i norra Tyskland på egen hand.

Fabriken får namnet Northvolt Drei, vilket betyder tre på tyska, och ska ha 3 000 anställda. Planen är att de första litiumjonbattericellerna ska tillverkas i fabriken i slutet av 2025.

Den maximala produktionskapaciteten blir batterier med en sammanlagd energilagringskapacitet om 60 GWh per år. Det motsvarar ungefär batterier till en miljon elfordon. Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, kan dock inte säga när den kapaciteten ska nås.

– Det blir en gradvis uppskalning över tid. Det är en stor fabrik så det tar ett tag att bygga och ta den i bruk. Vi bygger i block och följer samma logik som i Skellefteå, säger han till Ny Teknik.

Exteriör på del av Northvolt batterifabrik. Arkivbild från oktober 2021. Foto: Erland Segerstedt/TT

Ambitionen är att batterierna ska produceras med det lägsta klimatavtrycket på Kontinentaleuropa. Exakt hur stora koldioxidutsläpp som fabriken beräknas ge kan inte kommunikationschefen svara på.

– Utan att ha sett LCA-analysen vågar jag in te säga en siffra, men jag tror att det kommer att vara väldigt likt produktionen vid Northvolt Ett och ett väldigt bra CO2-avtryck, säger han.

Northvolt har som målsättning att varje producerad kWh batterikapacitet bara ska ge tio kg i koldioxidutsläpp, inklusive metallutvinning. Det betyder 750 kg koldioxid för ett elbilsbatteri om 75 kWh.

Överskott av el från vindkraft

Northvolt tillverkar aktivt material till katoden i Skellefteå och planerar att även göra det i Borlänge. Den nya tyska fabriken kommer därför att kunna förses med katodmaterial från de svenska anläggningarna.

– En majoritet av avtrycket kommer från katodproduktionen, givet hur energiintensiv den är, säger Jesper Wigardt.

Grafiten till anoderna köper Northvolt däremot från externa leverantörer som främst finns utanför Europa.

Även själva cellproduktionen kräver en hel del energi. Det är en av orsakerna till valet av Heide i norra Tyskland för den nya batterifabriken. Enligt Northvolt finns ett överskott av el från vindkraft i regionen på grund av vindparker både på land och till havs samt utlandskablar till Danmark och Norge.

– Det spelar roll hur vi producerar en battericell. Om du använder kol i din produktion bäddar du in en hel del koldioxid i ditt batteri, men om vi använder ren energi kan vi bygga en väldigt hållbar produkt. Vår filosofi är att nya energiintensiva industrier som batteritillverkning ska etableras i geografisk närhet till där ren energi genereras, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, i ett pressmeddelande.

Den första tillverkade cellen i Skellefteå blev en prismatisk sådan. Foto: Northvolt

Andra orsaker som gjorde att valet föll på Heide var att det finns tillräckligt med utrymme för fabriken och god tillgång på industriell kompetens om fordon och tillverkning. Dessutom är platsen centralt placerad mellan Skandinavien och Kontinentaleuropa i den framväxande värdekedjan kring batterier, bedömer Northvolt.

170 GWh totalt om maxkapacitet nås

Den nya fabriken ska förutom celltillverkning även ha en återvinningsanläggning för att ta hand om uttjänta fordonsbatterier och restmaterial från celltillverkningen.

Det här blir Northvolts tredje battericellfabrik efter den som kallas Ett i Skellefteå och den som ska byggas i Göteborg ihop med Volvo Cars. Om alla dessa når sin maximala produktionskapacitet landar Northvolt på en årlig tillverkning av batterier om 170 GWh.

I Polen har bolaget även en batterisystemfabrik, där större system av battericeller monteras ihop, som heter Dwa, två på polska. I Borlänge planeras också en kombinerad cell- och katodfabrik i Stora Ensos nedlagda pappersbruk. I Portugal har Northvolt för avsikt att dra igång en anläggning ihop med oljebolaget Galp Energia för tillverkning av litiumhydroxid.

Pappersbruket Kvarnsveden i Borlänge. Foto: Northvolt

Inför den nya tyska satsningen har Northvolt tecknat ett samförståndsavtal om batterifabriken med förbundslandet Schleswig-Holstein och regionen Heide.

Planer på tysk fabrik med Volkswagen skrotades

Men det här är inte första gången som Northvolt planerar en battericellfabrik i Tyskland. Tidigare hade företaget ambitionen att etablera en sådan tillverkning i Salzgitter ihop med Volkswagen. Den gemensamma fabriken kallades Northvolt Zwei, två på tyska, men planerna lades i malpåse och Volkswagen fortsätter nu sitt arbete med fabriken i egen regi.

– För ett år sedan bestämde vi oss för att i stället för att bygga en gemensam fabrik i Salzgitter konsoliderade vi partnerskapet i Skellefteå och ökade ambitionerna där från 40 till 60 GWh, säger Jesper Wigardt.

Enligt kommunikationschefen var det Volkswagens order om 14 miljarder euro som lade grunden för expansionen i Skellefteå. Genom att flytta den planerade produktionen från Salzgitter till Skellefteå kunde resurserna fokuseras till ett och samma ställe, vilket var ”välbehövligt”, enligt Jesper Wigardt.

– Volkswagen ville också göra mer under ett tak i Salzgitter där de redan har verksamhet. Så det var flera faktorer som gav win-win. Vårt partnerskap med Volkswagen är lika starkt, de är en stor ägare i Northvolt, säger han.

Grafik: Jonas Askergren Fakta: Linda Nohrstedt
 

Siktar på en marknadsandel om 20-25 procent

Nu fokuserar Northvolt åter på Tyskland.

– Vi ser att Tyskland är intressant för andra aktörer än Volkswagen. Det är en logisk plats för expansion även fortsatt, säger Jesper Wigardt.

Hur många fabriker siktar ni på att dra igång totalt?

– Vi siktar på en marknadsandel om 20-25 procent i Europa 2030. Ursprungsberäkningen för några år sedan var att det motsvarar 150 GWh per år, men jag gissar att vi behöver revidera den siffran. Om det kommer att kräva ytterligare fabriker eller större fabriker får vi se, säger Jesper Wigardt.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt