Trots risken – miljoner krockkuddar inte bytta

2017-06-09 06:00  
Foto: Pixabay

Tio personer har omkommit med tillverkaren Takatas felaktiga krockkuddar. Men trots detta är över 65 procent av de 46,2 miljoner installerade enheterna i USA inte åtgärdade. I Sverige vet man från myndighetshåll inte hur många som åtgärdats.

Det är snart tio år sedan som skandalen med Takatas bristfälliga krockkuddar uppdagades. Systemet visade sig vara felaktigt konstruerat och kunde utlösas utan att bilen krockade. Därtill sköts metallfragment med ut då krockkudden utlöstes, och hittills har 16 personer omkommit och 180 skadats på grund av detta.

Takatassystemet har använts av 19 biltillverkare, däribland Honda, Toyota, BMW, Mercedes, Saab, Nissan, Mazda, Audi samt Volkswagen – och totalt har över 100 miljoner bilar återkallats globalt.

Merparten av bilarna: 46,2 miljoner, rullar i USA. Men trots att det finns risk för att skadas och till och med omkomma – har fortfarande mer än 65 procent av bilarna inte åtgärdats. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Amerikanska National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gjorde en genomlysning och där framgick det att endast 15,8 miljoner enheter var bytta till och med mitten av maj – detta trots att återkallelserna påbörjades 2015.

Alarmerande var att 8,8 miljoner bilägare fått brev om att deras bil behövde åtgärdas, men samtidigt fått informationen om att det inte fanns några reservdelar tillgängliga.

I en kommentar till nyhetsbyrån säger Takatas talesperson Jared Levy att företaget har ”ökat produktionen av ersättningsenheter dramatiskt”. Därtill avslöjar han att Takata hittills har levererat ut 26 miljoner ersättningsenheter hittills. Av dem är två tredjedelar producerade av andra tillverkare.

Som ovan nämnt är det flera bilmärken som omfattas och förra året uppdagades det att Saab var involverat. Enligt GM:s talesperson var det cirka 110 000 Saab 9-3 och 9-5 av årsmodell 2003-2011 som återkallades.

Men hur ser det ut i Sverige? Transportstyrelsen har tillsynsansvaret men har ingen statistik över hur det ser med påverkade bilar. Enligt Vi Bilägare, som gjort en egen sammanställning, har BMW har återkallat 33 000 bilar för byte av krockkudde – Nissan 21 000, Honda 12 000, Mazda 4 218, Mitsubishi 5 900 och Subaru 180. Enligt tidningen vill Toyota inte uppge hur många bilar som berörs.

Läs mer:

Läs mer: Därför är Takatas krockkuddar farliga

Lars-Göran Jansson, utredare på Väg- och järnvägsavdelningen, skriver i en kommentar till Ny Teknik att Transportstyrelsen inte har en sammanställning över det totala antalet berörda fordon, samt saknar uppgifter på hur många fordon som har åtgärdats.

Hur lång tid har Takata/biltillverkarna på sig att fixa de felaktiga krockkuddarna. Kan det bli körförbud på bilarna?

– En farlig vara ska enligt Produktsäkerhetslagen (2004:451) återkallas av tillverkaren utan dröjsmål. Transportstyrelsen kan förelägga ett bristfälligt fordon om kontrollbesiktning. Detta är dock inget som varit uppe till diskussion när det gäller airbags, säger Lars-Göran Jansson.

Hur vet man om ens bil eller en bil man vill köpa har en felaktig krockkudde?

– Tillverkaren är skyldig att informera ägaren av fordonet. Funderar man på att köpa en bil kan man kontakta tillverkaren eller generalagenten, säger Lars-Göran.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!                            

Felet med Takatas krockkuddar

Krockkuddarna kan utlösas felaktigt eftersom Takata använt fuktkänsliga kemikalier i ”krutet”. Plåtdelar i krockkudden har även drabbats av rist och sprickor.

Problemen uppdagades i varma regioner med hög luftfuktighet.

Anonyma källor har pekat mot att tillverkaren kände till problemen men mörkade det.

Felix Björklund

Mer om: Takata Krockkudde

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt