Scania lägger krokben för Saabs kinesiska ägare

2012-08-16 11:53  
Foto: Ill: Ingemar Franzén

Scania säger nej till att Saab Automobiles nya ägare Nevs får använda Gripen-symbolen i sitt varumärke, uppger Scania för P4 Väst. Det innebär att Nevs inte kan använda symbolen som har prytt Saab-bilar under många år.

 – Från vårt perspektiv kommer vi inte att tillåta dem (Nevs) att använda Gripen, säger Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg till P4 Väst.

Vad krävs för att ni ska ändra er och kunna säga ja?

– Vi ser små möjligheter till att vi skulle ändra oss och vi bedömer det som icke förhandlingsbart, säger Erik Ljungberg.

Han är fåordig när det gäller anledning till att Scania säger nej.

– Det är väldigt stora värden som står på spel för våra samtliga anställda. Vi vill helt enkelt inte ta några risker och riskera något värde här, säger han.

Lastbilstillverkaren Scania är ett av de två företag som äger den välkända Saab- och Scanialogotypen med sagodjuret gripen i.

Logotypen skapades av konstnären Carl-Fredrik Reuterswärd 1984, femton år efter att flyg- och bilföretaget Saab AB gick samman med lastbilstillverkaren Scania Vabis och blev Saab Scania med både flygplan, personbilar och lastbilar på programmet.

Scania har bara inflytande över hur gripen-symbolen används. Namnet Saab är det flyg- och försvarskoncernen Saab AB som kontrollerar.

Saab AB har fortfarande inte tagit ställning till om man ska släppa namnet Saab till bilföretaget Saab Automobiles nya ägare Nevs, som kontrolleras av kinesiskt kapital.

– Just nu har vi en dialog om de här frågorna med Nevs, men det är i dagsläget för tidigt att kommentera de närmare och förklara hur processen går vidare, säger Sebastian Carlsson som är presschef på Saab AB till P4 Väst.

Namnproblemen började när bildivisionen inom dåvarande Saab Scania knoppades av i Saab Automobile AB och den amerikanska biljätten General Motors gick in som hälftenägare 1990.

Fem år senare splittrades Saab Scania två bolag – Saab AB med flyg- och försvar och Scania AB med lastbilar.

Ytterligare fem år senare tog General Motors helt över ägandet i Saab Automobile.

Avtalen mellan de tre parterna reglerar de rättigheter, skyldigheter och det ansvar som var och en har för att skydda namnet och hjälpas åt och bygga varumärket.

Gemensam symbol för tre olika bolag

Saab är företaget med många ansikten och många olika logotyper genom årens lopp – flyg-Saab, bil-Saab och Saab Scania.

Sedan länge är bil-Saab och flyg-Saab två olika företag med olika ägare och Scania har inte längre något med Saab att göra över huvud taget.

Men alla tre har kvar rester från den gemensamma logotype som skapades av konstnären Carl Fredrik Reuterswärd 1984.

Carl Fredrik Reutersvärd har gjort ändringar i sin grundlogotype i takt med att Saab Scania-koncernen förändrats.

Först sattes personbilarna på eget bolag 1990, sedan blev Saab och Scania separata bolag 1995.

Alla tre bolagen har fått nya logotyper, men det röda Gripen-huvudet med en guldkrona på toppen har följt med.

Läs hela historien om Saablogotypen här och se bildspel över hur symbolerna utvecklats.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt