Fordon

Daimler köper battericeller för 200 miljarder

Dieter Zetsche, styrelseordförande för Daimler, talar när Mercedes-Benz visar sin nya Elektriska SUV Mercedes EQC i konsthallen Artipelag i Gustavsberg på tisdagen. Foto: Sören Andersson / TT

Daimler gör sig redo för att lansera elfordon på bred front. Företaget kommer att köpa battericeller för över 200 miljarder kronor fram till 2030.

Publicerad

Tyska Daimler, som bland annat tillverkar Mercedes-Benz, berättade på tisdagen att det planerar att köpa battericeller till ett värde av 20 miljarder euro, motsvarande drygt 200 miljarder svenska kronor, fram till 2030, enligt nyhetsbyrån Reuters. 130 helt eller delvis eldrivna modeller ska finnas i programmet redan år 2022. Företaget presenterade i september sin första helt eldrivna suv EQC utanför Stockholm.

– Omfattande beställningar av battericeller fram till 2030 innebär ytterligare en milstolpe för elektrifieringen av våra framtida elektriska fordon, sa Wilko Stark, ansvarig för inköp och leverantörskvalitet på Mercedes-Benz.

Vill skicka tydlig signal

Daimler bygger just nu upp ett globalt nätverk av fabriker för montering av batterier. Med tisdagens besked vill det förmodligen skicka en tydlig signal till celltillverkare om vad som ligger i potten. I dagsläget köper företaget sina celler av sydkoreanska SK Innovation och LG Chem samt från kinesiska Catl.

Metallen kobolt är viktig för de flesta typer av litiumjonbatterier men utgör också ett problem eftersom majoriteten av alla fyndigheter är koncentrerade till Kongo-Kinshasa. Rapporter vittnar om såväl slav- som barnarbete.

Vill minska andelen kobolt

Elsuven EQC kommer att ha celler vars katod (positiva elektrod) innehåller 60 procent nickel, 20 procent mangan och 20 procent kobolt. Batterikemin kallas för NMC och ration på sammansättningen benämns 6-2-2. Precis som många andra vill dock Daimler minska andelen kobolt. Framtida modeller kommer därför ha katoder som består av 80 procent nickel, 10 procent mangan och 10 procent kobolt, kallat 8-1-1

"Våra ingenjörer arbetar också på ett ratio med 90 procent nickel, 5 procent mangan och 5 procent kobolt för att ytterligare minska mängden sällsynta jordartsmetaller", meddelade Daimler och la till att också batterier med fast elektrolyt helt utan kobolt ingick i forskningen.

Tesla meddelade tidigare i år att de redan har gått över till batterier vars katod innehåller mindre kobolt än 8-1-1, det vill säga mindre än 10 procent. Teslas battericeller tillverkas av Panasonic som använder sig av en annan kemi bestående av nickel, kobolt och aluminium, benämnd NCA.

Fotnot: Vare sig nickel, mangan eller kobolt tillhör gruppen sällsynta jordartsmetaller.

Rättad version: Procentangivelsen för 6-2-2-sammansättningen korrigerad.