Mercedes jättepremiär för deras el-suv EQC – en ”lagom” elbil

2018-09-05 08:05  
Dieter Zetsche, styrelseordförande för Daimler, talar när Mercedes-Benz visar sin nya Elektriska SUV Mercedes EQC i konsthallen Artipelag i Gustavsberg på tisdagen. Foto: Sören Andersson / TT

ANALYS. Ny Tekniks reporter Felix Björklund blev inte helt övertygad när Mercedes slog på stora trumman och samlade den globala presskåren i Stockholm för att avtäcka sin första el-suv EQC.

Att Tesla hållit i taktpinnen när det kommer till elektrifierade bilar är ingen nyhet. Däremot skulle det bli andra bullar när de traditionella märkena väl fått upp ångan. BMW, Audi, Volvo med flera står i kulisserna – men först ut att visa upp en ”Tesla-utmanare” blev Mercedes, med el-suven EQC.

Skådeplatsen var satt till Värmdö utanför Stockholm och Dieter Zetsche, Daimlerkoncernens chef, inledde med ett hyllningstal till Sverige, svensk innovation, design... samt ordet lagom. Han menade att begreppet var en perfekt beskrivning av Mercedes nya modell och var mycket stolt över detta.

Läs mer: Mercedes visar eldriven racersportbil

Läs mer: Här åker vi med den ”självkörande” Mercedes-lastbilen

– Med EQC ville vi inte bara bygga en elektrisk suv, vi ville påbörja en ny generation av bilism, sade han.

Ändå var det en underväldigande överraskning när EQC, en bil som signalerar ett paradigmskifte för tillverkaren, rullade ut på scenen. Modellen kan nämligen bäst beskrivas som att den var lagom – varken topp eller botten. Den stack inte ut på något sätt och den saknade i stort sett all form av wow-faktor. Låter det fräckt? Kanske, men man tycker att Mercedes borde ha kunnat klämma i lite mer.

Mercedes EQC – en lagom el-suv

Utseendemässigt ser EQC ut som vilken generisk crossover som helst, men med en rejält tilltagen stjärna i grillen. Absolut inte oangenäm i sin framtoning, men heller inget som sticker ut. Designavdelningen har helt enkelt beslutat sig för att vara väldigt traditionella i sin tolkning av det progressiva. För även om man säger att man vill locka en ny generation köpare – vill man inte vara allt för vågade för sin nuvarande målgrupp. Och det känns ganska långt draget när Mercedes chefsdesigner, Gorden Wagener beskriver designen som ”the next big thing”.

– EQC är en pionjär för en avantgardistisk elektriskt utseende med banbrytande designdetaljer och färgklickar.

Men designteamet är inte de enda som har varit återhållsamma. Rent tekniskt är det inget som övertrumfar vad som redan finns, eller kommer att finnas på marknaden när EQC lanseras. Batterikapaciteten är på 80 kWh (och man ämnar inte erbjuda olika versioner) – tillräckligt för att bilen ska klara 40 WLTP-mil på en laddning (WLTP står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, och är en internationell testmetod för personbilar och lätta lastbilar). Snabbladdning kan ske på effekter upp till 110 kW och 80 procents räckvidd uppnås på 40 minuter. Vidare avslöjas det att accelerationen 0-100 km/h avklaras på 5,1 sekunder och att topphastigheten är 180 km/h.

Ingen imponerande elbil

Specifikationerna imponerar inte på pappret. Jämför det med vad Tesla erbjuder – och vad Audi har visat upp. Med Mercedes EQC är det ingen superacceleration eller ”over the air-uppdateringar”. Inga digitala sidobackspeglar och supersnabbladdning. Inget som sticker ut som särskiljande, utom möjligtvis att man kan få sätesöverdragen helt i material från återvunna PET-flaskor.

Men bara för att den nya el-Mercan inte har en prestanda som sticker ut eller banbrytande teknik, så innebär det inte att den blir en flopp. I dag och de kommande åren lär kruxet snarare vara att man inte kan få fram tillräckligt många bilar. Och det problemet kommer man sannolikt dela med samtliga tillverkare av batterielektriska bilar.

Mercedes EQC

Drivlina: Två asynkrona elmotorer, en på varje axel

Systemeffekt: 300kW – 408 hästkrafter

Maximalt vridmoment: 765 Nm

Energiförbrukning: 22,2 kWh/100 km

Acceleration 0-100 km/h: 5,1 sekunder

Topphastighet: 180 km/h (begränsad)

Batterikapacitet: 80 kWh

Batterivikt: 650 kg

Längd: 4 761 millimeter

Bredd: 1 884 millimeter

Bagageutrymme: ca 500 liter

Vikt: 2 425 kg

Ombordladdare: Vattenkyld på 7,4 kW

Pris: Pris är inte satt i skrivande stund

Lansering i Sverige: Säljstart under andra kvartalet 2019

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt