Premium

Teknikskifte väntar för en halv miljon europeiska godsvagnar

USA, Australien, Ryssland och flera asiatiska länder använder redan tekniken. Men Europa har inte lyckats ta steget. Nu kan det bli ändring på saken – med digitalisering som morot.

Publicerad Uppdaterad

I Europa kopplas fortfarande godsvagnar för järnvägstrafik ihop manuellt, med så kallade skruvkoppel. Tekniken kräver också buffertar, alltså dämpare som tar upp tryckrafterna när två vagnar närmar sig varandra.

På många andra håll i världen ser det annorlunda ut – sedan länge. USA införde automatkoppel redan för omkring 120 år sedan. Tekniken har införts i den europeiska passagerartrafiken sedan lång tid tillbaka.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här