Opinion

Trafikverket: ”Vi kan bygga - både i lera och under städer”

Vid lördagens demonstration, 7 mars, var det många som också visade sitt missnöje mot Västlänken, den planerade järnvägstunneln under Göteborg som ska finansieras delvis med trängselskatt. Foto: Karin Olander / TT

REPLIK. Kostnaden för Västlänken är fullt jämförbar med andra liknande projekt. Av de nio storprojekt som öppnats för trafik sedan Trafikverket bildades 2010 har samtliga utom två legat under eller inom budget, skriver Bo Larsson, projektchef på Trafikverket.

Att bygga modern infrastruktur handlar om stora belopp som man måste se ur ett långsiktigt perspektiv. Västlänken är inte bara ett viktigt nav för den spårbundna trafiken i Göteborg och Västsverige utan även viktig ur ett nationellt perspektiv för att skapa ett robustare järnvägssystem med färre förseningar, vilket ger snabbare resor och fler avgångar för resenärerna.

När vi räknar fram en budget för våra stora projekt görs dels en traditionell kalkyl. Denna verifieras sedan med en så kallad successiv kalkyl där också osäkerheter som är svåra att bedöma i dag fångas upp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här