”Ogrundade påståenden saboterar däckåtervinningen”

2018-11-01 14:30  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

SLUTREPLIK. Forskningsinstitutet RISE hypotes att regummering kan frälsa däckåtervinningen, så att konstgräsgranulat kan fasas ut, är inte belagd. Det är en hypotes med punktering, svarar Fredrik Ardefors på Svensk Däckåtervinning.

Forskningsinstitutet RISE replik på min debattartikel om brister i miljöforskningen visar exakt på min poäng. Forskningsinstitut som gör hypoteser till postulat.

De tre forskarna för fram att det inte är forskningen utan tolkningen som är problemet och försöker sedan plocka poäng genom att säga att deras forskning kunde leda till att man inte alls behöver använda återvunna däck till konstgräsplaner.

Tyvärr har de helt missat, eller valt bort, grundläggande fakta: om vi ska understödja motion i form av fotboll året runt så är återvunnet däckgranulat på konstgräs det bästa ur funktionssynpunkt, ekonomi och miljöpåverkan jämfört med alternativen. De små riskerna med granulatflykt kan lätt hanteras med rätt skötsel.

Utmaningen med däckåtervinning är att större delen av däcken i dag går till energiutvinning, trots att det är ett säkert och utforskat material som går utmärkt att återvinna. Självklart vill vi undvika downcycling men det är alltså inte där vi kan ta det största miljösteget i dag.

Låt oss också granska deras hypotes. Kan regummering svälja 14 miljoner ton uttjänta däck, 90 000 ton bara i Sverige? Eller ens de cirka 15 000 ton som används vid granulatframställning? Nej, endast slitbanan byts ut vid regummering vilket motsvarar 10-15 viktprocent av ett däck. Efter max 2-4 regummeringar är stommen utsliten och måste återvinnas.

Det är också olika gummiblandningar i olika typer av däck och olika delar av däcken. För att kunna använda materialet så måste det därför först processas, till exempel via pyrolys. I dag är detta varken kvalitetsmässigt, kommersiellt eller industriellt gångbart och mindre än 1 promille av volymerna processas så. Dessutom ratar kunderna tyvärr i allt högre omfattning regummerat.

RISE hypotes att regummering kan frälsa däckåtervinning så att konstgräsgranulat kan skrotas är alltså inte belagd, det är en hypotes med punktering.

* Vi säger ja till förlängd livslängd på däck via regummering och nya processer om livscykelanalyser visar på fördelar.

* Vi säger ja till genomtänkta och säkra steg för att förlänga livslängden på material inom en cirkulär ekonomi.

* Vi säger nej till ogrundade påståenden utan ansvarstagande när de försvårar pågående god verksamhet utan att presentera realistiska alternativ.

I frågan om däckåtervinning brister RISE i såväl kartläggning av realiteter som systemtänkande och konsekvensanalys och riskerar att sabotera ett viktigt hållbarhetsarbete som pågår i dag.

Fredrik Ardefors, VD Svensk Däckåtervinning AB.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt