De minskar beroendet av Muller

2011-09-06 23:00  

Saabs underleverantörer ställer om och söker andra branscher. Det oroar Fordonskomponentgruppen, som befarar att svensk bilindustri ska tappa konkurrenskraft.

<p>Existensen av två starkt tävlande biltillverkare i Sverige, Volvo och Saab, har drivit underleverantörerna att satsa på ny spjutspetsteknik .</p> <p>När nu en av dem, Saab, riskerar att falla bort helt från marknaden finns risken att den drivkraften försvinner.</p> <p>- De har varit som storebror och lillebror och tävlat sinsemellan, säger Fredrik Sidahl, som har ett förflutet som ingenjör i Saab och nyligen blev ny vd för Fordonskomponentgruppen, FKG, ett förbund för underleverantörer till bilindustrin i Skandinavien.</p> <p>Där hoppas man att Saab-såpan trots allt får ett positivt slut och att bolaget blir kvar. </p> <p>- Det är viktigt för dynamiken i Sverige, med tanke på teknik och innovationer. </p> <p>Under Saabkrisen har en stor del av bolagets underleverantörer anpassat sina affärsplaner. Direktleverantörer som Lear och IAC i Färgelanda, för vilka Saab varit en stor kund, utgör dock undantag. </p> <p>Men många små teknikbolag som Ny Teknik har talat med minskade sitt beroende av Saab redan sedan i samband med bilkrisen år 2009. Men 5-10 procent av omsättningen är ännu kopplade till Saab och man kämpar på samtidigt som man väntar på att få betalt av biltillverkaren.</p> <p>Ett sådant exempel är PE Plast</p> <p>i Värnamo, som gör plastdetaljer.</p> <p>- Vi har ökat leveranser till befintliga kunder och sökt nya inom områden som säkerhetsbranschen, säger vd Patrik Ekwall. </p> <p>Underleverantörer spelar en viktig roll i bilindustrin, de står för en stor andel av komponenterna i nytillverkningen av en bil.</p> <p>- Det som gör oss bekymrade nu är att vi serie i Sverige en tydlig trend att underleverantörer söker sig till nya kundsegment utanför svensk Automotive, säger Fredrik Sidahl.</p> <p>Svenska underleverantörer till fordonsbranschen har hittills i år varslat 1 234 personer, varav 947 är direkt att hänföra Saabs kritiska situation.</p>

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer