Krönikor

”Tunga transporter rör på sig – långsamt”

Ny Tekniks reporter Johan Kristensson. Foto: Jörgen Appelgren, Thomas Johansson / TT

KRÖNIKA. Såväl Volvo som Scania är traditionstyngda företag som båda två har levt gott på att sälja konventionella dieseldrivna lastbilar, skriver Ny Tekniks reporter Johan Kristensson i sin krönika.

Publicerad

Sverige kan stoltsera med två tunga lastbilstillverkare som båda har betydande andelar av världsmarknaden. Det innebär också att lastbilarna de producerar står för betydande andelar av de globala utsläppen av koldioxid.

Godstransporter på väg står för ungefär en femtedel av det globala oljebehovet, enligt den internationella energiorganisationen, IEA. Sektorn är dessutom den som sedan år 2000 har ökat sitt oljebehov mest av alla.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här