Teslas förra teknikchef satsar på återvinning av batterier

2020-09-01 15:10  
Teslas vd Elon Musk och avgående teknikchefen JB Straubel. Foto: Tore Meek/TT

I sin första intervju någonsin berättar den legendariske JB Straubel om sitt återvinningsföretag som ska halvera priset på råmaterialen för batteritillverkning.

Förra sommaren meddelade Elon Musk, vd för elbilstillverkaren Tesla, att JB Straubel lämnar sin roll som teknikchef. Han var en av de första som Elon Musk anställde och anses ha spelat en så stor roll i uppbyggnaden att Musk kallar honom för medgrundare (inte heller Elon Musk grundade Tesla Motors i egentlig mening, men kom i ett tidigt skede in som den största investeraren och tog snart den operativa kontrollen över bolaget).

I sin första större intervju ger nu JB Straubel för Wall Street Journal en bild av sitt nästa stora projekt, bolaget Redwood Materials beläget i Carson City i Nevada i USA.

Elbilar är fortfarande dyrare

Som en av de viktigare personerna i utvecklingen av litiumjonbatteriet för elbilar börjar han nu i en annan ände och satsar i stället på att återvinna dem. Målet är att kapa råvarukostnaderna och därigenom sänka priset på elbilar, som fortfarande är betydligt dyrare än motsvarande bil med förbränningsmotor.

Redwood Materials har ännu så länge bara 50 anställda och återvinningen sker i liten skala. Men JB Straubel har större ambitioner än så. Antalet batterifabriker växer i rasande takt men hur tillgången på råmaterial som nickel, kobolt och litium ska lösas är ännu en obesvarad fråga. I veckan kommer till exempel EU-kommissionen att varna medlemsländerna för att importberoendet av kritiska mineraler kan underminera viktiga industrier, rapporterar Financial Times.

JB Straubel hoppas inom tio år kunna halvera priset på råmaterial genom att återvinna det från uttjänta batterier eller avfall från batteritillverkning, jämfört med jungfruligt material från gruvbrytning.

Samarbetar med Panasonic

Tesla är inte inblandat i Redwood Materials men JB Straubel tycks ha dragit lärdom av sin tid på företaget. En före detta anställd menade exempelvis att material värt 200 miljoner dollar (motsvarande 1,7 miljarder kronor) gick till spillo vid batterifabriken Gigafactory i Nevada, som drivs av Panasonic. Tesla har tidigare sagt att det är en överdrift och JB Straubel vill inte kommentera, men han har redan startat ett samarbete med Panasonic där överblivet material från Gigafactory skickas till Redwood Materials för behandling.

Det framgår inte av intervjun med JB Straubel vilken återvinningsteknik Redwood Material satsar på, men av artikeln verkar det inledningsvis handla om en pyrometallurgisk process, där materialen smälts.

Den svenska batteritillverkaren Northvolt satsar i stället på en mer energieffektiv hydrometallurgisk process utvecklad tillsammans med Chalmers.

Vad Redwood Materials har i kikaren inför framtiden återstår att se. Redan vid slutet av året vill JB Straubel ha utökat arbetsstyrkan till 200 personer och tittar på att bygga nya anläggningar i närheten av batterifabriker.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt