Rolls-Royce visar elflygplan

2019-12-23 16:30  

Ett elflygplan som ska slå nytt hastighetsrekord. Rolls-Royce har nu premiärvisat en modell som de hoppas ska ta sig in i rekordböckerna i vår.

Motortillverkaren Rolls-Royce har storstilade ambitioner när det kommer till elektrifiering. Och ett av projekten vill de visa upp i vår – detta i form av ett elflygplan de hoppas ska slå nytt hastighetsrekord. Planet, som är en del av projektet "Acceleration the Electrification of Flight" (ACCEL), har målet att bryta 300 mph-gränsen vilket motsvarar att det ska flyga snabbare än 480 km/h.

Avtäckningen av planet skedde på Gloucestershire Airport. Enligt Rolls-Royce ska ACCEL sitta på flera tekniska nyheter. Bland annat så påstås det att batteriet har den högsta energidensitet som någonsin satts i ett flygplan. Exakt vad det innebär specificeras inte, men tillverkaren säger att det räcker för att flyga 200 miles (321 km) på en laddning. 

– Att bygga världens snabbaste elflygplan är inget mindre än en revolutionär förändring inom flyget. Det här är inte bara ett viktigt steg mot ett världsrekord, utan även ett sätt att hjälpa Rolls-Royce att utveckla kompetens och försäkra oss om att vi ligger i framkanten av teknikutveckling samt att vi spelar en fundamental roll i övergången till en global ekonomin med låga utsläpp, säger Rob Watson, chef för Rolls-Royce Electrical, i ett uttalande.

Läs mer: Snart lyfter SAS nya Airbus 350

Flygplanets propeller drivs av tre elektriska axialmotorer och jämfört med ett konventionellt plan så snurrar propellern på mycket lägre varvtal. 

Tillsammans levererar de maximalt 750 hästkrafter (500 hk i marschgång) och under rekordförsöket utlovas en energieffektivitet på 90 procent.Rekordförsöket kommer att ske under våren 2020, och fram till dess kommer alla system att testas.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt