Fordon

Pirellis och Ericssons 5g-däck varnar för vattenplaning

Med 5g ska bilar kommunicera med varandra och annan trafikinfrastruktur. Foto: Pirelli

Den italienska däcktillverkaren har genomfört en demonstration tillsammans med Ericsson och KTH.

Publicerad

Med hjälp av KTH och Ericsson har Pirelli – enligt företaget självt åtminstone – gjort världens första 5g-uppkopplade däck. Sensorer i däcken ska samla information om väglaget och, via ett 5g-nät med låg fördröjning, dela den informationen med andra fordon i närheten.

Pirellis satsning är en del i den gryende V2X-industrin. V2X står för ”vehicle to everything” och visionen är att uppkopplade fordon utrustade med allehanda sensorer ska utgöra ett slags noder i ett större trafiknätverk som möjliggörs av 5g, nästa generations mobilnätverk.

Ett exempel Pirelli nämner är risk för vattenplaning. En varning skulle då kunna skickas till andra mänskliga förare eller, på längre sikt, till autonoma fordon.

Pirelli, Ericsson, KTH, Audi, mobiloperatören Tim och Italdesign demonstrerade tekniken häromdagen, på testbanan på taket till den mytomspunna Lingottobyggnaden i Turin, Fiats gamla fabrik.

Det 5g-uppkopplade däcket är en del i en större satsning som Pirelli genomför. Ny Teknik har tidigare skrivit om Pirellis ”cyberdäck” med sensorer som ska övervaka däcktryck, vertikal belastning, slitage och position.