Fordon

Pirellis och Ericssons 5g-däck varnar för vattenplaning

Med 5g ska bilar kommunicera med varandra och annan trafikinfrastruktur. Foto: Pirelli

Den italienska däcktillverkaren har genomfört en demonstration tillsammans med Ericsson och KTH.

Publicerad

Med hjälp av KTH och Ericsson har Pirelli – enligt företaget självt åtminstone – gjort världens första 5g-uppkopplade däck. Sensorer i däcken ska samla information om väglaget och, via ett 5g-nät med låg fördröjning, dela den informationen med andra fordon i närheten.

Pirellis satsning är en del i den gryende V2X-industrin. V2X står för ”vehicle to everything” och visionen är att uppkopplade fordon utrustade med allehanda sensorer ska utgöra ett slags noder i ett större trafiknätverk som möjliggörs av 5g, nästa generations mobilnätverk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här