Svenska Nexus får nyckelroll när VW:s bilar börjar tala

2019-11-11 06:00  

När bilar börjar prata med varandra och med infrastrukturen måste förtroende mellan samtalsparterna byggas in i systemet. Nexus löser det problemet i VW:s nya satsning

När Volkswagen i slutet av oktober lanserade den nya Golfen var det med förmågan till så kallad V2X, vilket ska översättas som Vehicle to everything. Förmodligen är tekniken även installerad i den nya elbilen ID3.

Bilarna utrustas helt enkelt med hård- och mjukvara som gör det möjligt för dem att kommunicera med varandra och sin omgivning, till exempel med trafikljus.

När fordon och infrastruktur kan prata med varandra finns potentiellt stora vinster att hämta: Att bil A kan varna bil B för plötslig halka är ett exempel.

Utryckningsfordon kan varna

På liknande sätt skulle ett utryckningsfordon kunna sända ut en signal om att det är på väg (utöver ljus- och ljudsignaler). Vid långa köer kan alla fordon framför på så sätt samtidigt få veta att ett uttryckningsfordon vill komma fram. Funktionen är på så sätt också sammanknuten med utvecklingen av helt självkörande bilar, som måste lära sig att lämna plats när så behövs.

Men hur ska vi kunna lita på att den som sänder ut en signal till oss verkligen är den som den utger sig för att vara?

Läs mer: Mitsubishi lanserar V2X – nu kan elbilen driva huset

Här kommer svenskägda Nexus in i bilden. Företaget har fått en viktig roll i Volkswagens V2X-lösning. Tekniken möjliggör betrodd kommunikation mellan fordonen samtidigt som integritetsskyddet kan bevaras eftersom avsändaren inte behöver identifieras.

– För Nexus är det otroligt roligt att som svenskt företag leverera en cybersäkerhetskritisk lösning till ett företag som inte bara är världsledande utan också har framtidstro och går bra, säger Magnus Malmström, vd för Nexus till Ny Teknik.

Viktig satsning för hela fordonsindustrin

Han menar att det inte enbart är viktigt för Nexus utan för hela fordonsindustrin att Volkswagen gör den här satsningen. Det skickar en tydlig signal till alla parter, inklusive stater och kommuner som sköter infrastrukturen, att V2X är på väg och att det är värt att lägga tid och resurser på det.

VW har gjort ett viktigt val med sin teknik som kan komma att få stor betydelse. I stället för att vänta på 5g har biltillverkaren nämligen valt en wifi-teknik som benämns 802.11p (kallas även för WLANp i Europa eller DSRC i USA).

Valet innebär att kommunikation mellan fordon endast kan ske på avstånd upp till 800 meter vid landsvägskörning. I urbana miljöer är avståndet ännu kortare.

Vilken kommunikationsteknik som ska användas har varit en långdragen stridsfråga inom EU. Bland annat VW, GM och Volvo har satsat på WLANp medan BMW, Daimler och Ford har stöttat 5g. EU-kommissionen har förespråkat WLANp men i somras röstade ministerrådet för en mer teknikneutral lösning som även inkluderar 5g, enligt Reuters.

Läs mer: Deras teknik ska alltid ge dig grönt ljus

VW är inte först med att införa V2X, men de är först med att göra det i så här stor skala. Ska tekniken få betydelse krävs förstås många användare.

För Nexus del spelar dock val av kommunikationsteknik ingen roll. Deras lösning för betrodd kommunikation fungerar oavsett, påpekar Magnus Malmström.

Nya "pseudoidentiteter" genereras – varje vecka

Men vad är det egentligen de levererar till VW? I varje bil installeras teknik som bland annat innehåller ett långtidscertifikat utfärdat av fordonstillverkaren. Långtidscertifikatet används sedan för att generera någonstans mellan 50 och 100 korttidscertifikat betrodda på EU-nivå – som dessutom byts ut varje vecka i varje bil. Med många bilar blir det därför enorma mängder certifikat som ska bytas ut.

Respektive korttidscertifikat utgör en unik och betrodd "pseudoidentitet" som används för att kommunicera med andra bilar och med omgivningen, till exempel trafikljus.

– Alla pseudoidentiteter är genererade från huvudidentiteten men eftersom de förnyas varje vecka blir det väldigt komplicerat att spåra. Allt sker i bilen och vi kan aldrig veta vilken pseudoidentitet som har kommunicerat med vilket trafikljus, säger Magnus Malmström.

Nexus har hittills mest gjort sig känt för identitetslösningar för anställda i företag. Ett annat exempel är ID06, en elektronisk personalliggare och identitetskort för byggarbetsplatser.

Framöver tror Magnus Malmström starkt på att olika former av iot-lösningar, till exempel V2X, kommer att utgöra ett allt viktigare område för företaget. Hur stor affären med VW är vill han dock inte avslöja.

– Integritet och förstärkt cybersäkerhet är viktigt och spännande. Inom några år siktar vi på att det utgör 30 procent av vår omsättning, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt