Nevs ny ägare till Protean Electric – som bygger hjulmotorer

2019-06-04 14:29  
Så här är Protean Electrics hjulmotor Protean Drive uppbyggt. Foto: Protean Electric

Protean Electric tillverkar hjulmotorer till elbilar. Nu har svenska Nevs blivit ägare till bolaget.

I vintras köpte den kinesiska jättekoncernen Evergrande majoriteten av den svenska elbilstillverkaren Nevs. Nu har Evergrande köpt Protean Electric, en brittisk tillverkare av hjulmotorer, och placerat det i ett dotterbolag till Nevs.

"Protean Electric är ett spännande företag med mycket konkurrenskraftiga teknologier. Jag är säker på att detta förvärv kommer att leda till många fördelar för både NEVS och Protean Electric", säger Stefan Tilk, vd Nevs, i ett uttalande.

Ger mer plats för batterier

Hjulmotorer ger fördelen att man slipper en eller flera drivaxlar i fordonet vilket kan ge mer plats för exempelvis batterier. Men det har hittills varit relativt ovanligt i personbilar utan främst använts till exempel arbetsmaskiner och mindre fordon som elcyklar. Nackdelen är bland annat att placeringen är mer utsatt för smuts och vibrationer.

Protean Electric grundades 2008 och har lagt ner stora resurser på att utveckla Protean Drive, ett drivsystem byggd runt företagets hjulmotorer. Två varianter av Protean Drives erbjuds för tillfället, Pd16 och Pd18.

Upp till 1 250 newtonmeter

Pd16 levererar 800 newtonmeter och max 40 kilowatt per motor, vilket alltså innebär 80 eller 160 kilowatt totalt beroende på om fordonet utrustas med två eller fyra enheter.

Pd18 ger 1 250 newtonmeter och 80 kilowatt, det vill säga upp till 320 kilowatt totalt. Motorerna är tänkta för personbilar, lätta lastbilar och den typ av mindre autonoma bussar som har börjat testas i Sverige.

Nevs säger inte rakt ut att de ska börja använda sig av Protean Electrics drivsystem utan bara att det nu har möjlighet till det. Ny Teknik har ställt frågan till Nevs om vilken eller vilka modeller som kan tänkas få hjulmotorer men hittills utan svar.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt