Nasa ska bevisa att X-59 inte stör människor

2022-03-28 13:11  
Det nio meter långa nospartiet ska bidra till att mildra knallen avsevärt när X-59 spränger ljudvallen. Foto: Lockheed Martin

Designen sägs ge överljudsflygplanet en diskret ljudknall. Nu har Nasa fått tillstånd för att testa X-59 över befolkade områden – och de boende ska fälla sin dom. 

En avgörande faktor för ett ekonomiskt hållbart överljudsflyg är man tillåts spränga ljudvallen över land. För närvarande är det förbjudet i USA eftersom knallen kan färdas många mil.

Läs mer: Deras överljudsflygplan kan halvera flygtiden till USA

För att komma runt problemet har X-59 ett nio meter långt nosparti, som ska mildra knallen avsevärt. Redan 2019 skrev Ny Teknik om att Nasa hade riggat mikrofoner längs 48 km i Mojaveöknen inför de kommande testerna av prototypens "tysta" ljudbang. För att analysera smällen behöver man kunna samla in 50 000 ljudprover per sekund.

Samarbete med rymdmyndigheten Jaxa

Enligt Nasa är den första testflygningen av Lockheed Martins prototyp tänkt att ske mot slutet av 2022, men flera moment återstår. Efter förra årets vindtunneltester blir nästa steg utvärderingar av samma skalmodell i samarbete med Japans rymdmyndighet Jaxa.

De ljudtesterna kommer att inledas nästa år, och för 2024 har Nasa nu fått tillstånd att testflyga X-59 Quesst över utvalda befolkade områden. De boende ska få beskriva sin upplevelse av knallarna, och 2027 kommer alla testresultat att överlämnas till the International Civil Aviation Organization samt Federal Aviation Administration.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt