Fordon

Fem mil av mikrofoner mäter tysta överljudsplanets knallar

Nasa har utlovat att X-59 ska genomföra de första testflygningarna 2021. Foto: Nasa
Juliet Page från the Volpe National Transportation Systems Center kalibrerar en mikrofonstation. Foto: Nasa
Lockheed Martin fick uppdraget att utveckla X-59. Foto: Nasa

X-59 ska ha en ljudbang som inte låter mer än när en bildörr smälls igen. Inför de kommande testerna har Nasa riggat mikrofoner längs 48 kilometer i Mojaveöknen.  

Publicerad

Lockheed Martin fick uppdraget att utveckla X-59 Quiet SuperSonic Tachnoloy X-plane, ett flygplan som ska öppna upp för överljudshastigheter över land. Enligt Nasa kommer ljudvågen förflyttas längs flygplanets vassa noskon samt avsmalnande bakpart – och ge en ljudbang som inte låter mer än när en bildörr smälls igen. Det innebär förhoppningsvis att man kan nå över Mach 1 snabbare då man kan spränga ljudvallen redan över befolkade områden, istället för över havet.

Rymdmyndigheten har utlovat att X-59 ska genomföra de första testflygningarna 2021. En rad landområden har valts ut för mätningar av ljudbangarna, datan kommer sedan överlämnas till Federal Aviation Administration. Innan överflygningarna inleds måste planet dock genomgå en akustisk utvärderingsfas så att designen håller vad den har utlovat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här