Lastbilen kan bli platt som ett Ikea-paket

2018-04-25 06:00  

Ox har en lastkapacitet på nära två ton. Samtidigt kan fordonet skeppas i ett platt paket – för att sedan monteras ihop på mindre än tolv timmar. Nu har Shell erbjudit sig att introducera lastbilen i Indien.

Global Charity Trust har som mål att förse utvecklingsländer med billiga transportfordon. För ändamålet har den brittiska stiftelsen vänt sig till fordonsdesignern Gordon Murray, och han har utvecklat Ox.

Det är en billig lastbil som likt en Ikea-möbel ska kunna skeppas i ett platt paket. Att sedan montera ihop den ska ta tre kunniga personer mindre än tolv timmar. Paketets storlek innebär att man kan få in sex fordon i en standardcontainer.

Lastbilens dimensioner motsvarar ungefärligen en Toyota RAV4. Ox har en lastkapacitet på cirka 1.900 kilo. Utrymmet på sju kubikmeter kan exempelvis ta tre av de standardpallar som används för mat- och medicinleveranser. Alternativt finns det rum för 13 personer, vars enda alternativ kan vara att promenera.

Billigt transportmedel för landsbygden

Fordonets räckvidd sägs vara 120 mil. Drivkällan är en 2,2-liters dieselmotor hämtad från Ford Transit, och den driver på framhjulen. Fyrhjulsdrift skulle bidra till en hög vikt, en ökad komplexitet och en högre bränsleförbrukning.

Läs mer: Volvos nya lyxmodell – med norrsken och doftcentral

Nu har Shell klivit in med bidrag för att skapa en förproduktionsmodell, och oljejätten kommer ta med sig lastbilen till Indien. Där ska Ox visa vad den går för som ett billigt transportmedel för landsbygden. Tillverkaren har lagt stort fokus vid att skapa en tvåhjulsdriven bil som klarar terrängen lika bra som – eller bättre än – en lastbil med AWD. De små hjulen har placerats för optimal balans, och den höga markfrigången innebär bland annat att Ox kan vada genom upp till en meter djupt vatten. Undersidan är helt slät och Ox ska kunna tackla 45 graders lutning.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt