Digitalisering

Ikea skruvar ihop sin värld med 3d-modeller

Maria Forsman, chef för 3d-modellavdelningen på Ikea. Foto: Ikea
Annelie Sjögren, ansvarig för Ikeas foto-, 3d-, och grafiska produktion. Foto: Ikea
Köksvägg i svensk version. Foto: Ikea
Köksvägg för annan marknad. Foto: Ikea
Alla stolar utom den mannen håller i är gjorda i 3d. Foto: Ikea
Kök från svenska katalogen 2013. Foto: Ikea
Kök från svenska katalog i utförande för annan marknad. Foto: Ikea
Kök i mörk valnötsfärgad bets gjord för IKEA katalogen i Nordamerika. Foto: Ikea
Kök med lucka i ljus björk gjord för IKEA katalogen i Europa. Foto: Ikea

Den ena Ikeakatalogen är inte den andra lik. Inredningsjätten satsar stort på 3d-modellering för att anpassa illustrationerna för olika marknader.

Publicerad

Köket på katalogbilden är kompakt, vitt och fräscht, precis den stil vi svenskar förknippar med Ikea. Men på en annan marknad kan samma kök ha mörka luckor och kanske en öppen balkongdörr där vi ser en vägg.

Sedan några år satsar inredningsjätten alltmer på 3d-modeller som komplement till, och ibland ersättning för, studiofotografering av uppbyggda miljöer. Det gör det enklare att lokalanpassa katalogen, liksom andra trycksaker och webbsajter, för de 43 länder där Ikea har varuhus. I år är drygt en tiondel av bilderna helt eller delvis gjorda i 3d-teknik, och i nästa utgåva kan det bli uppemot en fjärdedel.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här