Miljardkontrakt på dansk-tyska rekordtunneln

2016-06-28 06:00  

Efter överklaganden från två tyska byggbolag har nu tunnelbolaget Femern AS tecknat kontrakt med ett antal byggföretag om tunnelförbindelsen mellan Danmark och Tyskland.

Den 18 km långa tunnelförbindelsen mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland, Fehmarn Bält, har diskuterats i årtionden, och själva projektet är kraftigt försenat. Men i mars blev det från dansk sida klart att de politiska partierna ställer sig bakom bygget.

Från tysk sida återstår dock en miljöprövning som kan dröja ännu ett par år.

Det var också från tyskt håll som kontraktskrivningen med entreprenörerna kom att fördröjas. Undertecknandet skulle enligt planeringen ske den 13 maj, men den 11 maj överklagade de tyska byggjättarna Hochtief Solutions och Züblin upphandlingsprocessen. I Tyskland har man förvånats över att de tyska byggjättarna fått så små andelar av bygget.

Femern AS ställde då in undertecknandet och upphandlingen granskades igen. I slutet av maj meddelade dock Femern AS att inga hinder längre förelåg och kontrakt har nu undertecknats.

Kontrakt värda bortemot 40 miljarder svenska kronor har nu tecknats med franska Vinci för tunnelbyggena och nederländska Boskalis för bottenarbeten i Fehmarn Bält. Ett stort antal byggföretag har utnämnts till underentreprenörer, däribland Hochtief och Züblin.

Om inga ytterligare förseningar inträffar beräknas förbindelsen, som består av en fyrfilig bilväg och dubbelspårsjärnväg i den 18 km långa sänktunneln, vara klar för trafik 2028. Hela projektet har kostnadsberäknats till 66 miljarder kronor.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!                    

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt