Bygg LKAB:s skrothögar är värda miljarder Bakom malmberget Kirunavaara ligger enorma mängder gammalt gråberg som med dagens teknik kan förädlas till högvärdig malm för miljarder. Foto: LKAB Ny Teknik-läsaren Bernt Engström har skickat in en bild på en tavla som hans far målade en ljus sommarnatt 1938. Bilden visar Kirunavaara medan det fortfarande var ett dagbrott. De stora högarna till vänster på bilden är gråbergstipparna, som sedan flyttades över till andra sidan berget. Foto: Bernt Engström Malmbrytning på 20-talet i dagbrott. Då sålde LKAB malmen oförädlad i stora stycken och klumpar som inte höll mer än 30 procent malm gick till tippen. Bilden är från Kung Oscarsgruvan i Malmberget. Foto: LKAB UPPDATERAD De gamla malmtipparna i Kiruna och Malmberget är värda miljarder på dagens glödheta järnmalmsmarknad. Nu finns tekniken att ta vara på malmen i det gråberg som tidigare sorterades bort. Lars Anders Karlberg Publicerad 9 nov 2010 kl 15.28 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Den statliga gruvjätten LKAB kan inte hålla jämna steg med efterfrågan på järnmalm.Man får helt enkelt inte upp tillräckligt med järnmalm från gruvorna i Kiruna och Malmberget för att stilla världens järnmalmshunger. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bygg nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Miljardförlust för LKAB – varselhot över anställda Urspårningarna på Malmbanan innebär en miljardförlust för statliga LKAB. Bolaget flaggar nu för att verksamheten tillfälligt kan behöva stängas ned. Hundratals medarbetare kan påverkas enligt vd:n.
Motstridiga uppgifter i Nevs-soppan – var hamnar tillverkningen av Emily GT? Förhoppningen var att det till sommaren återigen skulle tillverkas bilar i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Men så blir det inte.
Premium Vindkraftverk tappade 22 ton tungt rotorblad – undersöks av drönare Alla vindturbiner ska inspekteras på nytt, både utvändigt och invändigt.