Byggjättens konkurs sinkar Citybanan

2013-08-30 13:39  

Den danska byggjätten E Pihl & Søn har ansökt om konkurs. Det påverkar tre olika byggprojekt i Sverige.

E Pihl & Søn är ett anrikt byggföretag, grundat redan på 1800-talet, med över 2 000 anställda och specialiserat på infrastruktur. I måndags ansökte företaget om konkurs.

-Det är en av de större konkurserna vi har haft, säger Katarina Norén, inköpsdirektör på Trafikverket.

I ett pressmeddelande skriver företaget att det har expanderat alltför aggressivt i Danmark och utomlands och har drabbats av kostnader på grund av tillkommande arbeten i flera projekt.

E Pihl & Søn är inblandade i tre olika byggprojekt i Sverige. Det bygge som drabbas hårdast är Citybanan, där bygget av Årstabron ligger nere sedan konkursbeskedet.

-Där använder man en formvagn som gjutform och den kan man inte gå ifrån och lämna hur som helst. Vi har avslutat vissa skyddsarbeten för att få den i säkert läge, men sedan dess ligger arbetet nere i Årsta, säger Jenny Ryderstedt, pressansvarig på Citybanan.

Nu håller Trafikverket på att kartlägga situationen för bygget av Åstabron, för att få ett grepp om hur mycket som återstår och vad en eventuell ny entreprenad behöver innehålla.

-Vi måste avvakta konkursförvaltarens utredning. Om konkursförvaltaren väljer att driva verksamheten vidare behöver vi sannolikt inte leta efter en ny leverantör, men om konkursförvaltaren säger nej så måste vi få in en annan i Årsta, säger Katarina Norén.

Inom Citybanan har E Pihl & Søn har även ett kontrakt på byggandet av sänktunneln i Söderström i konsortium tillsammans med tyska Züblin. Det bygget fortsätter nu genom att Züblin tar över ansvaret.

Någon försening av Citybanan räknar Trafikverket inte med att konkursen ska innebära.

-Vi tappar dagar i Årsta, men vi har många ställen att arbeta vidare på och många år kvar innan vi ska vara klara. Det här kan vi arbeta in, säger Jenny Ryderstedt.

Även bygget av E4-bron över Sundsvallsfjärden påverkas av konkursen. Där har E Pihl & Søn kontrakt i konsortium tillsammans med de tyska företagen Max Bögl och Josef Möbius. Bygget fortsätter nu genom att tyskarna tar över verksamheten.

I ett av E Pihl & Søns svenska projekt, Norra Länken, handlar det endast om att garantiåtgärder ska utföras efter slutbesiktningen.

Trots att en tung anläggare nu försvinner från den svenska marknaden är Katarina Norén inte oroad över den framtida konkurrenssituationen när till exempel bygget av jätteprojektet Förbifart Stockholm ska handlas upp.

-Nej, det finns en ganska bra konkurrenssituation på anläggningssidan i Sverige, både på järnväg och väg. Vi har en del utländska aktörer som har kommit in, och det är klart att vi vill ha fler, men vi är inte oroade för att en försvinner.

E Pihl & Søn beklagar i sitt pressmeddelande att man inte hade något annat val än att ansöka om konkurs: ”Konkursen kommer att få stora och långtgående konsekvenser, ekonomiskt och personligt, för många kunniga arbetstagare, för byggherrar, för samarbetspartners och för underentreprenörer och leverantörer. Det är förfärligt att behöva fatta ett beslut som kommer att påverka det dagliga livet och den ekonomiska situationen för så många människor och företag.”

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt