Spotify: Med miljoner skäl att rekordjubla

2009-03-24 23:00  
Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon gratulerar varandra till att den miljonte Spotify-användaren anlänt. Det skedde den 2 mars i år. Foto: Spotify

Äntligen! ropar världens musikälskare. Äntligen ett enkelt, lagligt och billigt sätt att få massor av musik till datorn. Till och med gratis för den som kan leva med annonser.

Att det är många som väntat råder det ingen tvekan om. Strax före klockan nio på kvällen den 2 mars fick Spotify sin miljonte användare.

Men trots att både konsumenter och skivbolag just nu verkar ha stor tilltro till Spotifys tjänst finns givetvis utmaningar kvar.

En handlar om kontroll över musiken. De första programmen som gör det möjligt att spara musiken till hårddisken har dykt upp.

Hur kommer skivbolagen att reagera om sådana verktyg blir enkla och får stor spridning?

Den andra handlar om konkurrensen från större företag. Om gratismusik är framtidens melodi, vad kommer exempelvis Apples Steve Jobs då att hitta på?

Precis som många andra företag på nätet bygger Spotify sin affär på en så kallad freemium-modell. Gratis och annonsfinansierat i basutförande, en mer avancerad och annonsfri tjänst som kostar pengar.

Än så länge är fördelen med att vara betalkund inte särskilt stor.

Annonserna i gratisvarianten är inte många eller särskilt påträngande.

Men mer avancerade funktioner är på gång, finesser som ska locka fler att betala.

Ett av Spotifys starkaste argument gentemot annonsörerna är den kontrollerade miljön: att annonsörer vet

i vilket sammanhang annonsen hamnar. Företaget jämför sig gärna med Youtube, där annonser kan dyka upp bredvid nästan vilken filmsnutt som helst. Hos Spotify blir precisionen i annonseringen en helt annan.

Vi gillar det...

U2 släppte sin nya singel ”Get on your boots” på Spotify innan den lanserades i butik.

Ett antal mindre band har släppt en del material enbart på Spotify. Exempelvis har popsensationen Glasvegas lagt ut ep:n ”Acoustic session @ Obaren (Sthlm)”.

– Det känns naturligt att ge någonting tillbaka till alla Spotify-användare, säger Mark Dennis på Sony Music Sverige.

…Vi gillar det inte
Hårdrocksjättarna Metallica rensades bort från Spotify i februari. Sophia Bendz, pr-ansvarig på Spotify, berättade att gruppen krävt att slippa vara med på sajten.

I andra fall är det skiv-bolagen som gjort valet. Därför hittar man exempelvis inte musik från Pink Floyd och Led Zeppelin.

Anders Thoresson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt