Nu kommer svenska succéknappen i ny version

2016-11-07 16:48  
Flic:s nya, billgare knapp är förprogrammerade till att göra en enda funktion – exempelvis börja spela din favoritmusik på Spotify med ett enda knapptryck. Foto: Flic

Smarta knappen Flic, utvecklad av svenska Shortcut Labs, togs emot med öppnar armar av tekniknördar världen över. Nu satsar startupen på att göra succé även på massmarknaden, med en ny version av sin knapp som är billigare och mer lättanvänd.

I slutet av 2014 lanserades en Indiegogo-kampanj för en programmerbar knapp med namnet Flic. Bakom iot-konceptet stod ett gäng tidigare KTH-studenter, och tanken med knappen är att den kan användas till att skapa genvägar till olika uppgifter som kan utföras med en mobiltelefon.

I praktiken innebär det att du kan ställa in så att Flic skickar ut din gps-position till anhöriga, sätter på favoritmusiken eller ringer efter en taxi – med ett enda knapptryck.

Flic-projektet fick snabbt ett stort genomslag på gräsrotsfinansieringsajten Indiegogo. Efter 30 timmar hade företaget nått sitt insamlingsmål på 80 000 dollar, och vid kampanjens slut hade Shortcut Labs fått in över 7 miljoner kronor.

Läs mer:

Läs mer: Vi testar svenska knappen som fjärrstyr mobilen

Den smarta Flic-knappen vann kvickt en plats i nördhjärtan världen över, men företaget har haft det svårare att nå andra, mindre teknikintresserade målgrupper.

För att råda bot på det lanserar Shortcut Labs nu en ny och något förenklad version av Flic. Med ursprungsmodellen kunde användarna programmera in tre genvägar från ett utbud av 60 funktioner i den trådlösa knappen.

Den nya knappen kommer i stället i fem varianter med förprogrammerade funktioner som är baserade på de vanligaste användningsområdena för existerande Flic-knappar.

– De nya enfunktions-knappar kommer göra det möjligt för oss att nå en betydligt bredare målgrupp – personer som min mamma – och visade dem hur vi kan förenkla deras liv med hjälp av vår teknik, säger Pranav Kosuri, en av Flics tre medgrundare.

Läs mer:

Läs mer: Ett tryck på knappen varnar för cykelfällorna

Flics nya knappar kommer att kosta 229 kronor, vilket kan jämföras med 349 kronor för den äldre modellen. I och med lanseringen inleder Shortcut Labs även samarbeten med Best Buy i USA och Kanada, Harrods i Storbritannien, Gravis i Tysklad – och Media Markt i Sverige och Nederländerna.

– Det innebär att vår produkt kommer att finnas i hundratals butiker inom någon vecka, säger Pranav Kosuri.

Det är en rätt stor utmaning att gå från Kickstarterkampanjer till att börja sälja sin produkt i stora elektronikkedjor. Hur ska ni klara av att rampa upp produktionen?

– Vi har redan i dag samarbeten med till exempel Media Markt och Designtorget. Sedan har vår produktionschef Amir Sharifat jobbat stenhård de senaste månaderna med att säkerställa att fabrikerna i Malaysia kommer kunna klara av att möta efterfrågan.

Det här kan de nya Flicknapparna göra

Den nya versionen av Flic kommer med en av fem nedanstående förprogrammerade funktioner:

Flic Find: Tryck på knappen för att hitta en borttappad mobil.

Flic Selfie: Ta en så kallad selfie – ett självporträtt – med mobilen genom ett knapptryck.

Flic Lights: Tänd/släck smarta lampor i hemmet.

Flic Music: Slå på en utvald spellista via Sonos eller någon annan tjänst för strömmad musik.

Flic Location: Skickar ut användaren gps-position till en lista med anhöriga eller andra betrodda.

Knappen går att använda med Android- och Ios-telefoner, kostar 229 kronor och har ett icke-utbytbart batteri med en användningstid på 24 månader.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt