Fuckup nights lyfter uppstartsföretagen

2016-05-31 15:34  

Varför ska startup-företag sitta på platser som Sup 46, Minc och Mid Swe Prk? För att triggas av likasinnade och för kontakterna. För att förstå innebörden av growth hacking och Fuckup nights. Och för klistermärkena, förstås.

Sup 46, ett av naven för startup-företag i Stockholm, har flyttat till nya lokaler på Regeringsgatan 65, mitt i city. Ett kvarter därifrån ligger Epicenter, med bolag som Tictail, som kommit lite längre. Och ytterligare några stenkast bort finns Knackeriet, som har två samlingsplatser för utvecklingsbolag i Gamla stan.

Alla städer med självaktning skryter numera om sina mötesplatser för dagens hyllade teknikentreprenörer. I Malmö har platserna namn som The Ground och Minc. I Östersund lockar staden med Mid Swe Prk.

Fastighetsbolaget AMF ger till och med hyresgästen Sup 46 en bra deal för att de unga stjärnorna ska bidra till att göra kvarteret ”intressant”. Och på nästa möte med statsministerns innovationsgrupp står ”förutsättningarna för startups” på agendan.

– Startup-företag är det nya folkhemmet, entreprenörerna har blivit svaret på allt, säger Henrik Hoffman, lite på skämt, lite på allvar.

Han är en av de 250 personer på 50-talet bolag som sitter på Sup 46 och är marknadschef för Qasa, som utvecklar en tjänst för andrahandsuthyrning. Bolaget fick nyligen in 3 miljoner kronor, och är nu en del av Hemnet.

Henrik Hoffman ser flera fördelar med att samla utvecklingsbolag på ett och samma ställe. Qasa har hjälpt flera av Sup 46-bolagen att skaffa bostäder till sina anställda, och Henrik Hoffman ska vara med i en paneldebatt om den heta bostadsfrågan under ett Sup 46-arrangemang under Almedalen i sommar.

– Vi hade aldrig kommit i gång så tidigt med marknadsföring via inflytelserika bloggare om vi inte träffat folk från Beatly i fikarummet.

Det fikastället är bara öppet för medlemsföretagen. Men härom dagen öppnade Sup 46 ett café där även vanligt folk kan gå och supa in atmosfären om de vill. En cappuccino kostar 30 kronor, en apelsinjuice likaså.

I soffan träffar jag Victoria Wagman, som just avslutat sin lektion i ”coding for beginners”, med elever från de andra medlemsföretagen. Det är ett initiativ från företagen själva. Sup 46 står för lokalen.

Victoria Wagman har med sin egen smoothie, som ser rätt läskig ut.

– Men den är jättegod. Det finns förresten en app, ”Superjuiceme”, med massa bra recept och videoklipp, som jag kan tipsa om.

Alla hjälper varandra. Så gör de i Silicon Valley och så gör de här på Regeringsgatan.

Victoria Wagman är utvecklare på 46 Elks sedan fyra månader. Bolaget tar fram molnbaserade telefon- och sms-tjänster, och har närmare 600 kunder. Ett 20-tal av dem är Sup 6-företag eller deras kompisars företag.

Ett startup ska ha ett konstigt namn. Men varför 46 Elks?

– För att 46 är Sveriges landsnummer och älgar är häftiga djur, förklarar hon.

Konstigare än så är det alltså inte. Bolaget omsatte 2 miljoner kronor förra året. Och har fått in 6 miljoner kronor från Almi Invest med flera.

Förutom konstiga namn, måste ett startup-bolag ha en ”sticker”, ett klistermärke med egna logotypen. Det är ett billigt sätt att visa att man finns också i den fysiska världen. De kan sättas upp överallt. Jag har sett dem på restaurangtoaletter i startup-landet Israel och på lyktstolpar i hightech-staden Boulder. Det är helt klart ett globalt fenomen. 

Älgen finns förstås med bland märkena på Victoria Wagmans dator.

– Och några har jag för att göra ett statement. Jag har en på Edward Snowden, och en för ”Hack for Sweden”, ett hackathon där folk samlas för att göra bra grejer för landet.

Det finns kritiker som tycker att Sup 46 inte är något annat än hajpade kontorshotell, som lockar unga hyresgäster med hjälp av färgglada väggar och plats för fotbollsspel. En lekplats för ungdomar, suckar någon.

Men alla jag talar med är seriösa bakom den coola fasaden. De vill ta över världen, och sitter här på grund av kontakterna. Här finns möjligheten att träffa investerare, mentorer, kunder och folk att anställa.

– Vi ville sitta med bolag som är i samma fas och har en digital produkt. En del andra ställen var för flummiga. För mycket yoga på arbetstid, om du förstår. Det ska vara seriöst, men avslappnat, säger Felicia Åkerlind, som är en av grundarna till It’s My Styl, ett socialt nätverk med 50 000 unga modeintresserade tjejer som medlemmar.

Hennes bolag håller just på att avsluta en investeringsrunda, där många kontakter kommer via nätverket på Sup 46. Och det var när hon gick Coding-kursen förra året som Felicia Åkerlind insåg att 46 Elks hade en produkt som skulle lösa ett av hennes problem.

– It’s My Styls kunder är unga tjejer, som varken har skaffat sig e-post eller Facebook. Deras id är deras -mobilnummer, och med 46 Elks sms-tjänst får vi direktkontakt med dem.

Både 46 Elks och Beatly betonar värdet av att sitta så nära några av sina kunder. De får direkt återkoppling om något inte fungerar och tips hur tjänsten kan förbättras.

– Det är en verklig lyx för oss att ha några kunder så nära. Det står ju i alla managementböcker: var nära dina kunder. Och vissa önskemål på förbättringar kanske bara kräver en halvtimmes jobb, säger Victoria Wagman på 46 Elks.

Viktor Strömberg, försäljningschef och en av grundarna av Beatly, triggas av att sitta med likasinnade.

– Men inget händer av sig själv! Det krävs att du är hungrig för att dra nytta av en plats som den här, säger han.

Beatly lanserade sin tjänst i augusti förra året, och räknar med att omsätta 6 miljoner kronor i år. Bolaget försöker just nu ta in en investering på ytterligare 2 miljoner kronor. Beatly jobbar med flera Sup46-företag, men också med bolag som Linas Matkasse och Björn Borg.

Viktor Strömberg uppskattar flera av evenemangen, som arrangeras i lokalerna.

– Var på en föreläsning här med Rebel & Growth, som berättade om growth hacking. Den var väldigt bra.

Med growth hacking menas hur ett bolag får till en exponentiell tillväxt genom en liten men mycket viktig förändring. Som att Spotify körde ”invites only” i början, vilket fick kunderna att strömma till.

Flera gillar också dragningarna under Fuckup nights, ett evenemang där andra berättar om tillfällen när det gått fel. Bland andra Henrik Hoffman.

– Vi har mycket att lära av varandra. Många är i samma situation. Hur hanterar man investerarna, hur går man ut i världen?

Men han medger att han ibland tröttnar på all ”startup”-slang och alla mingel.

– Varför måste det heta Fuckup nights? Och det kanske är lite för mycket mingel här för min smak, men jag behöver å andra sidan inte gå på alla.

De unga nytänkarna har förslag på hur Sup 46 kan förbättras. Ibland tar de saker i egna händer och gör ett ”litet hack”, som det heter på deras språk.

– Någon satte en möbeltass i dörrkarmen här så det inte låter så mycket när dörren in slås igen. Ett bra litet hack, säger Viktora Wagman

Henrik Hoffman undrar varför alla samlingsplatser för utvecklingsbolag måste sitta i city.

– Jag hade nog testat en lokal tre t-banestationer längre ut från city. Vi betalar 25 000 kronor i månaden för ett rum på 35 kvadratmeter här.

Han ger också ett tips till de unga entreprenörer som ännu inte fått någon plats.

– Det går att skaffa många kontakter ändå. I Stockholm finns ju Tech Meetup som man kan gå till för att träffa likasinnade. 

Gilla Ny Teknik på Facebook

De här hjälper startups i Stockholm

Drivhuset

Epicenter

Excitera KTH

H2 Health  Club

Open Lab

Impact Hub

KI Innovation  Park

Kic Inno Energy

PWC

SEB

Startup  Stockholm

Sting

Sup 46

SSES

The Castle/Slottet

Things

Venture Cup

Källa: Things lista ”Stockholm Startup Landscape”

Företag i reportaget

It’s My Styl

Gör: Ett socialt nätverk för tonåringar intresserade av mode och livsstil.

Grundat: 2012.

Anställda: 4.

Omsättning: 0.

Investering: 2 Mkr från Almi och Forgraf.

Kunder: 55 000 medlemmar.

 

46Elks

Gör: Molnbaserad sms-, mms- och telefontjänst för utvecklare.

Grundat: 2011.

Anställda: 4.

Omsättning 2015: 2 Mkr.

Investering: 6 Mkr.

Kunder: Närmare 600.

 

Qasa

Gör: Ett digitalt matchnings-, kontrakts- och betalningsverktyg  för andrahandsuthyrning.

Grundat: 2014.

Anställda: 5.

Omsättning: 0.

Investering: 6 Mkr.

 

Beatly

Gör: Verktyg för marknadsföring via inflytelserika personer.

Grundat: 2015.

Anställda: 6.

Omsättning 2015: 1,4 Mkr.

Investering: På väg att ta in minst 2 Mkr.

Kunder: 50-tal, däribland Linas Matkasse, Björn Borg och Scandic Hotels.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL