33-stjärnans nya mål: Träna ai-system i framtidens bilar

2017-12-15 15:15  
Jan Erik Solem, lektor i matematik, sa upp sig från Apple för att starta ett nytt företag. Nu har hans tjänst Mapillary 54 000 användare, som tillsammans har kartlagt 3,8 miljoner kilometer mark.

33-listeveteran. Tidigare Appleanställd. Serieentreprenör. Nu ska Jan Erik Solem och hans Mapillary lära bilbranschen att träna ai-systemen som styr framtidens fordon.

Redan som doktorand på Lunds tekniska högskola drömde Jan Erik Solem om att kartlägga hela världen. Och med 220 miljoner insamlade bilder från 190 länder har hans Mapillary kommit en bra bit på vägen.

När bolaget grundades 2013 hade Jan Erik Solem precis lämnat Apple, som 2010 köpte hans ansiktsigenkänningsföretag Polar Rose, tidigare 33-listanvinnare.

– Jag sa upp mig eftersom jag ville bygga något som jag kan bli ihågkommen för. ”Den här grejen som gjorde världen bättre”, säger han.

Läs mer: Nomninera till 33-listan 2018 här!

Du har varit med på 33-listan fyra gånger – tre med Mapillary och en med Polar Rose. Vad har det betytt?

– Det har varit otroligt roligt och prestigefullt att vara med. Mitt råd till alla som vill starta bolag är att fundera på om de vill lägga all tid de närmaste fem åren på sin idé. Är svaret nej ska man inte göra det. Det är nog den viktigaste läxan jag lärt mig.

Målet med Mapillary har varit tydligt från första stund: att utmana Google med ett öppet alternativ till Street View, och att bygga en skalbar tjänst för kartdata.

I stället för att använda dyr utrustning som Googles kamerabilar låter Mapillary användarna bidra med bilder via en app.

Alla foton indexeras, sorteras och kopplas ihop med hjälp av bildanalys och djupinlärningsalgoritmer. På sätt har bolaget lyckats skapa en slags global karta med 3d-modeller över exempelvis städer.

Mapillary har tidigare sålt data till kartföretag som bland annat Eniro. Men i våras fick en ny, het bransch upp ögonen för tekniken – fordonsindustrin.

Då uppvaktade Mapillary biljättarna med ett öppet data-set med 25 000 ”annoterade” bilder.

Mapillarys bildanalys innebär att varje enskild pixel i bilderna har fått en etikett som berättar om den visar en cykel eller fotgängare, till exempel. Detta gör data-setet högintressant som träningsdata för ai-systemen som styr självkörande fordon.

Läs mer: 33 nya vinnare tar plats på historiska listan

Ett problem med tidigare dataset är att de är insamlade i geografiskt begränsade områden som Michigan eller Tyskland, enligt Jan Erik Solem.

För att ai:n ska kunna förbättra algoritmerna som exempelvis kontrollerar adaptiv farthållning, måste systemet lära sig att skilja på en fotgängare i ett vintrigt Sverige och en flanör i Brasilien på sommaren.

– Första frågan vi fick var: Kan ni ta fram bilder på 20 000 trafikljus i Arizona, tagna på eftermiddagen. Och det kunde vi.

Mapillary har hittills fått in en handfull kunder i bilindustrin. En av dessa är AID, ett Volkswagen-ägt bolag som utvecklar självkörande bilar.

Och det nya affärsområdet har redan gett Mapillary en rejäl skjuts framåt.

– Omsättningen för 2017 kommer att ligga runt en miljon dollar. Av den summan är en tredjedel kopplat till fordon.

Mapillary – tre år på listan

Gör: Tjänst för gatuvy baserad på bilder från användare.

Startår: 2013.

Anställda: 33.

År på 33-listan: 2014, 2015, 2016.

Anställda: 33.

Omsättning 2016: 4,9 miljoner kronor.

Investeringar: 84 miljoner kronor från bland annat Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital i Silicon Valley.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt