ANNONS FRÅN SOLLENTUNA KOMMUN

”Det går definitivt att göra karriär här i huset”

– Vi jobbar även med linbana som kollektivtrafik i samarbete med landstinget. Tanken är att den ska gå från Häggviks pendeltågsstation till Väsjön, säger Karin Sköld, tillfördnad exploateringschef på Sollentuna kommun. Här med kollegerna Patrik Öhrström och Reine Jonsson.

Sollentuna kommun utvecklas från förort till stad. Något som inte minst märks i samhällsplaneringen. I ett projekt finns det förslag att ge ett helt nytt bostadsområde linbana som del av kollektivtrafiken.

Publicerad Uppdaterad

Det händer mycket i Sollentuna och kommunen växer så det knakar. På stadsbyggnadsavdelningen har de för tillfället över 100 olika detaljplaneprojekt på gång samtidigt. Det handlar om allt från att förlänga tvärbanan till Kista och Helenelund till att fortsätta att förtäta i centrum och bygga en helt ny stadsdel vid Väsjön.

– Väsjön är vårt största pågående projekt med 4 000 nya bostäder där vi jobbar mycket med markförsäljning och bygger ut all infrastruktur. Det är många tekniska frågor rörande exempelvis markstabilisering och restaurering av sjön som gör projektet mycket komplext, men också väldigt roligt att jobba med, säger Karin Sköld, som är tillförordnad exploateringschef, och fortsätter:

– Vi jobbar även med linbana som kollektivtrafik i samarbete med landstinget. Tanken är att den ska gå från Häggviks pendeltågsstation till Väsjön.

– För oss som arbetar med stadsbyggnad blir det lätt så att man blir lite inblandad i de flesta projekten. Jag sysslar mest med mät­- och kartfrågor men har också ganska goda kunskaper om bygglovsprocessen, inflikar mät­- och kartchefen Patrik Öhrström.

Han ansvarar för kommunens kartproduktion. Patrik Öhrström arbetar även som förvaltningsledare och förklarar att en av anledningarna att han trivs så bra på kommunen
 är att den har en väldigt bra och modern IT­-miljö.

Karin Sköld berättar att det hon gillar mest med att jobba på stadsbyggnadsavdelningen är möjligheten att vara med och påverka under hela processen i ett projekt.

– Här får du vara med från start till slut, vilket är jättekul. Sedan gillar jag också att vi 
har möjlighet att samarbeta med de andra förvaltningarna i kommunen. Vi delar med oss till varandra och har ett väldigt öppet arbetsklimat. Alla kan fråga alla, säger hon.

– Det finns också goda möjligheter att göra bra insatser i arbetet eftersom kommunen satsar på utveckling både för verksamheterna och för medarbetarna, tillägger Reine Jonsson, enhetschef för fastighetsförvaltarna på trafik- och fastighetskontoret.

Exempel på utvecklingsmöjligheter för de anställda är en medarbetarakademi. För de som vill utvecklas som chefer finns även en ledarskapsakademi.

– Det finns också ett internationaliseringsbidrag som vi kan söka för att åka på studieresor utomlands för att fördjupa oss i våra ämnesområden, berättar Karin Sköld.

Kunskapsutbyte och samarbete med andra kommuner är något som Patrik Öhrström ser som en stor fördel i det kommunala arbetet.

– Inom kommunal verksamhet finns det inga företagshemligheter, utan vi kan ta del av varandras erfarenheter eftersom det på sikt ger medborgarna bättre service, förklarar han.

Reine Jonsson intygar att det även gäller för fastighetsförvaltningen, som har ett nätverk med motsvarande funktioner inom andra kommuner.

– Det går definitivt att göra karriär här i huset. Alla vi tre är exempel på det. Det är inte heller helt ovanligt att göra karriär mellan olika förvaltningar, säger han.

Om innehållet

Sollentuna kommun har 70 000 invånare och vi befinner sig i en mycket expansiv fas. Inom samhällsbyggnad ligger fokus på att förtäta kring centrala kommundelar.

Det byggs även nya skolor och idrottshallar samt satsas på utveckling avcykelvägar.

Den nya stadsdelen Väsjön med 4 000 nya bostäder växer successivt fram under de kommande 25 åren. Det fördelaktiga läget mellan Stockholm och Arlanda gör Sollentuna attraktivt för både privatpersoner och näringsliv.

Den här artikeln har skrivits för Sollentuna kommun av Borg & Owilli i samarbete med Brand Arena.

Brand Arena är Alma talents avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media