ANNONS FRÅN AUTOLIV RESEARCH

Autoliv Research skapar framtidens bilsäkerhetssystem

Hur kan vi med hjälp av forskning rädda liv i trafiken? Christian Svensson, Director Innovation and Design på Autoliv Research, medverkar till utvecklingen av morgondagens säkerhetssystem för fordon.

Publicerad Uppdaterad

På klingande västgötska berättar Christian Svensson om uppväxten i Vårgårda. Att han sedan barnsben känt till Autoliv, ett av världens största och mest framgångsrika bolag vad gäller fordonssäkerhet och hur hans stora intresse för matematik och fysik ledde honom in på ingenjörsspåret. Men som nyexad maskiningenjör under början av 90-talet var Sveriges arbetsmarknad tuff:

- Det var svårt att hitta ingenjörsjobb. Men det slumpade sig så väl att jag fick arbete på Autoliv där produktionen av airbags ökade dramatiskt, säger Christian Svensson.

Nästa uppdrag var att som projektingenjör delta i Autolivs utveckling av bilbälten.  Utvecklingen skedde i nära samarbete med Volvo. Flera nya funktioner togs fram, bland annat hur man gör bilbältena mer säkra:

- Under 90-talet var mycket av den utveckling som skedde inom Autolivs utvecklingscentra förhållandevis lokal, med Saab och Volvo som viktiga kunder för Vårgårda. Men från slutet av 90-talet ökade utvecklingssamarbetet inom Autoliv med fokus på globala produkter. Det medförde fler internationella kontakter och kunder i Vårgårda.

Nästa steg i karriären var att axla rollen som projektledare. En period fylld av spännande projekt och möten med människor från olika länder berättar Christian Svensson:
- Vi hade redan då produktion i flera olika länder, där jag deltog i uppstarten av produktionen i bland annat Estland och Rumänien. Ett av dessa spännande projekt var utvecklingen av ett nytt bältessystem för Volvo S40/V50. 

För fem år sedan började Christian arbeta på Autolivs forskningsenhet - Autoliv Research.  Här samarbetar han med en grupp engagerade trafiksäkerhetsforskare, som har som mål att förbättra trafiksäkerheten i världen.

- Vi för ett aktivt samarbete med universitet runt om i världen. Viktiga partners är givetvis Chalmers och KTH, men även universitet i bland annat USA och Kina. Vi forskar kring områden som biomekanik och robotik. Men även forskning baserad på hur och när olyckor uppträder, säger Christian Svensson och tillägger;

- Det är en utmaning att ständigt utveckla nya produkter inom områden som bidrar till att rädda liv och minska skador i trafiken - det är det vi vill bidra till.

Autoliv Research tittar närmare på hur man kan undvika olyckor, men även hur människan, alltså föraren kan påverka situationen:

- Inom området aktiv säkerhet arbetar vi med utvecklingen av nya koncept och funktioner för att förhindra trafikolyckor. Under bilkörningen vill man förstå förarens beteende, - om förarens ögon är på vägen eller på mobilen, hur körningen påverkas och hur stor risk föraren utsätter sig för.

Autoliv Research lägger stor vikt vid att grundforskningen inom olycksfallsanalys ska kunna tas från idé till nya produktkoncept, så kallad ”applied research”.

- Vår uppgift är att skapa rätt timing för olika produkter och teknologier inom de områden som anses vara framtidens säkerhetssystem. Vi utvärderar kontinuerligt nya teknologier, till exempel i samarbete med ”start-ups” runt om i världen för att förstå hur vi kan rädda fler liv med den senaste tekniken. Våra innovationer ska både förebygga och reducera risken för skador i trafiken, avslutar Christian Svensson.

Fakta:

Autoliv har 70 000 medarbetare i 27 länder. Vi är världsledande inom bilsäkerhet och levererar till alla större biltillverkare i världen. Våra innovativa produkter räddar mer än  30 000 liv varje år. Vi utvecklar och tillverkar säkerhetsbälten, krockkuddar och elektronikprodukter. Inom elektronik tillverkar vi radarsystem, kamerasystem, bromssäkerhetssystem och kontrollenheter som kan förhindra att trafikolyckor inträffar – en central del i utvecklingen mot självkörande bilar.

Läs mer: www.autoliv.com