Spelbranschen mest utsatt för cyberattacker

2016-06-08 10:40  
Foto: Alamy

Överbelastningsattackerna som riktas mot spelbranschen ökade med 125 procent under första kvartalet.

Enligt det stora molnföretaget Akamai:s rapport om säkerheten på internet för det första kvartalet 2016 ökade antalet Ddos-attacker med 125 procent i förhållande till samma kvartal i fjol.

Mest utsatt av de verksamheter som mottog överbelastningsattackerna är digital underhållning och spelbranschen. Branschen fick ta emot 55 procent av alla Ddos-attacker som registrerades under perioden.

– Den extremt populära gamingbranschen har blivit ett hett mål för illasinnade aktörer. Många användare och en ofantlig mängd transaktioner är beroende av problemfri uppkoppling till nätet dygnet runt. Även om alla webbaserade verksamheter såklart löper samma risk gör framfarten av digital underhållning att gamingbranschen sannolikt kommer att ligga som ett attraktivt mål för DdoS under en lång tid framöver, bedömer Per Sterner, Nordenchef på Akamai. 

Kvartalet innebar också nytt rekord för så kallade megaattacker. Dessa är överbelastningsattacker som överstiger 100 gigabit per sekund i omfattning eller styrka. 19 stycken registrerades under perioden, varav den största låg på 289 gigabit per sekund.

– Attacker av den här omfattningen kan enkelt ta ut exempelvis en internetleverantör och göra ordentlig skada på webbinfrastrukturen, konstaterar Per Sterner i ett pressmeddelande.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt