Volkswagen tar ett steg närmare Tesla – efter uppdateringen

2022-03-21 12:10  

En välbehövlig uppgradering och ett viktigt kliv framåt. Software 3.0 ska ta VW:s ID-bilar steget närmare Tesla. Dessvärre får inte alla ID-ägare vara med på resan.

När ID3 lanserades var det efter månader av mjukvarustrul och förseningar. Man kan lätt säga att VW inte var riktigt beredda på hur mycket arbete det var med detta. På samma sätt som teknikbolaget Tesla hade problem med att skala upp bilproduktionen snubblade bilbolaget VW rejält på techbiten.

Sedan introduktionen har VW uppgraderat mjukvaran och snart är det dags för ID Software 3.0 att göra entré. Men vad innebär den? Under ett teknikseminarium redogjorde VW för allt som komma skall.

– I dag definieras en bil inte efter vilken motor som sitter under huven, utan efter sina mjukvarufunktioner. Därför ska man se Software 3.0 som ett stort ”facelift”, säger Christoph Meyer, teknikchef för ID-familjen på VW.

Enligt planen kommer nuvarande bilflotta som rullar med mjukvara 2.0 först att få en OTA-uppdatering till 2.3. Därefter är det dags för ett besök på servicecenter för att få en handpåläggning som utöver ny mjukvara (2.4) även innebär att man får ett nytt, mer robust 12V-batteri. Först efter detta kan den senaste mjukvaran 3.0 börja skjutas ut, berättar Christoph Meyer.

Mjukvaran blir aldrig klar

Det låter lätt omständligt, men ska försäkra att bilen håller för framtida uppdateringar. Teknikchefen jämför med mobiler.

– Jag skulle beskriva det som en mobiltelefon. Den bästa mjukvaran är alltid nästa mjukvara, det blir aldrig klart. Men rent praktiskt skulle jag säga att kunder som väljer att inte uppdatera går miste om funktioner som de faktiskt betalat för. 

Med 3.0 kommer flera intressanta och efterfrågade funktioner, delvis på beställning från VW rullande kundstock kallad ”ID Drivers Club”. De stora nyheterna är:

  • Laddeffekten trycks upp till 135 kW i bilar med fyrhjulsdrift
  • Förbättrad navigation
  • Nya funktioner för körassistenter

– En av de viktigaste punkterna för en elbil är hur man lägger upp rutter i navigationen på bästa sätt. Med 3.0 är det dramatiskt mycket bättre. I en elbil vill man inte köra från A till B på samma sätt som med en förbränningsmotorbil. Här vill man utöver att komma fram på snabbast sätt även förplanera var man ska ladda och även kunna välja föredragna laddare, säger Christoph Meyer.

Snart är det dags för Volkswagens ID Software 3.0. Foto: Volkswagen

Det här gäller om man använder det inbyggda systemet. På frågan om man exempelvis kan använda trejdepartsappar för navigationen i bilen är svaret nej än så länge. Och dessvärre är det även samma sak om man speglar exempelvis Google Maps. 

– Nej, det fungerar inte. Navigationen i heads upp-displayen fungerar bara med vår. Men vi har planer för framtiden. Med 3.0 finns det en butik i bilen där man kan ladda ner appar från. Vi har redan fått förfrågan från utvecklare och andra intressenter som vill komma in där, säger VW-ingenjören.

ID-bilarna har redan i dag en körassistent som klarar av att hålla avstånd till annan trafik samt i sin fil. Med uppdateringen kommer även funktionen där bilen ska kunna byta fil själv.

3.0-bilar ska också kunna hålla sig i filer även om markeringarna saknas. Därtill kommer en funktion där bilen kan lära sig hur den ska parkera vid vissa platser. Man ”spelar in” en parkeringsmanöver – sedan kan bilen utföra den själv framöver. 

Annat som är i faggorna, men som kommer först med uppdateringar senare i år, är så kallad plug’n’charge-laddning. Detta innebär att användare ska slippa hålla på och fibbla med laddappar, rfid-taggar eller kort – bilen löser detta själv. Därtill så kommer även funktion för dubbelriktad laddning.

Lovar bättre röststyrning

Hur blir det med uppdatering av funktioner för röststyrning?

– Det är markant mycket bättre röststyrning i 3.0. Integrationen är mycket bättre och du kommer att se en markant förbättring i både hastighet och igenkänning, säger Christoph Meyer.

Ny Teknik testar nya röststyrningen: Lika dålig som innan

Dagen efter presentationen får Ny Tekniks reporter möjlighet att testa delar av den nya mjukvaran, fast då i en Skoda. Med nedslående resultat. Röststyrningen är fortfarande precis lika dålig som innan:

  • Det går att sätta på sätesvärmen, men det är supersegt.
  • Mer avancerade kommandon missförstås ofta.

Slutsats: Det kommer inte att fungera bättre bakom ratten i en ID4 med uppdateringen 3.0.

Och det blir fler bakslag.

Efter evenemanget får Ny Tekniks reporter möjlighet att prata om uppgraderingen med en anställd på VW. Hen avslöjar att det krävs en del ny hårdvara för att vissa saker med uppdateringarna ska fungera.

Det innebär alltså att flera av de fränare funktionerna som släpps med 3.0 inte kommer alla till del. Den intelligenta parkeringsfunktionen och adaptiv farthållare med automatiska filbyten kräver sensorer som inte fanns med när bilarna lanserades.

Felix Björklund

Mer om: Volkswagen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt