Svenska Heart Aerospace ska utveckla elflygplan – klart 2025

2019-03-20 06:00  

Första planet från nystartade Heart Aerospace ska ta 19 passagerare och ha en räckvidd på 400 kilometer. Men för att det ska lyfta krävs en miljardinvestering.

Små eldrivna passagerarplan kan förändra den svenska transportsektorn. Det tror Chalmersforskaren Anders Forslund som blivit en frontfigur för batteridrivna flygplan i Sverige sedan han startade forskningsprojektet Elise, Elektrisk lufttransport i Sverige. Där är ett av målen att bygga en fullstor prototyp på ett niositsigt elflygplan under de närmaste åren.

Men vid sidan av Elise har Anders Forslund nu dragit igång flygplanstillverkning i privat regi. Under vintern har han grundat Heart Aerospace, och deltar nu i det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator i Silicon Valley för att sparka igång verksamheten.

Målet är att inom kort stänga en första finansieringsrunda där Anders Forslund hoppas få in en dryg miljon dollar, alltså nio miljoner kronor, i startkapital. Pengar som ska bli det första steget till att utveckla och tillverka elflyg för kommersiellt bruk på svensk mark.

”Kan nå marknaden snabbare”

Hearts första flygplansmodell kallas för ES-19 och ska, som namnet antyder, ta 19 passagerare och 2 piloter på resor upp till 400 kilometer. En signifikant siffra, eftersom undersökningar som gjorts inom Elise-projektet visar att en tredjedel av alla inrikesrutter i Sverige är kortare än så. Målet är att planet ska vara certifierat och klart till år 2025.

– Ett flygplan med 19 säten är enklare att få certifierat, vilket betyder att det kan vara på marknaden snabbare, säger Anders Forslund.

För att nå de 40 milen behövs flera batteripaket på sammanlagt 575 kWh. Med en energitäthet på 250 Wh/kg på packnivå innebär det 2,3 ton i batterivikt.

Konceptskissen som Anders Forslund har framför sig är för ett fyrmotorigt propellerplan där var och en av elmotorerna har en effekt på 525 kW. Batterier och drivlina utvecklas ihop med Göteborgsföretaget Abtery.

– En gång i tiden hade många propellerplan fyra motorer, men man har gått mot tvåmotoriga designer eftersom en turbopropmotor både är dyr och kräver mycket underhåll. Elmotorerna är extremt mycket billigare och kräver väldigt lite underhåll, säger Anders Forslund.

Läs mer: Det svenska elflyget som ska vara i luften om två år

Därefter väntar på sikt en större utmaning när flygplattformen ska skalas upp till en modell som tar 48 passagerare.

Än så länge är dock Heart Aerospace verkligen i sin linda, det är Anders Forslund och en anställd. Men ambitionen är att växa fort.

– Vi håller på att intervjua just nu för att till en början växa till 5-10 personer, och sedan gå vidare därifrån. Vi räknar med att vi behöver ha runt 250 anställda [innan planet certifierats 2025, reds. anm.], säger Anders Forslund.

Hur mycket kommer utvecklingen av ett certifierbart plan att kosta totalt?

– Jag kan inte säga något exakt belopp, men det rör sig om en satsning i miljardklassen. Det är ett stort projekt, det ska man inte sticka under stolen med.

Han betonar samtidigt att designen är gjord för att vara enkel och att kunna nå utvecklas, certifieras och tillverkas snabbt.

– Vi försöker inte återuppfinna hjulet utan göra något ganska konventionellt, delvis för att minska riskerna dels för att göra certifieringen lättare. Det finns många intressanta koncept på flygande bilar eller vtol [flyg med vertikal start och landning, reds.anm.] men det viktigaste för oss är att nå ut på marknaden snabbt. Det är inte elflyget i sig som är revolutionerande, utan vad det möjliggör, säger Anders Forslund.

En vanlig invändning mot att utveckla batteridrivna flygplan är annars att räckvidden och kapaciteten är så mycket lägre än hos dagens flygplan. Anders Forslund menar att vi delvis måste ändra vår syn på hur flygtrafiken fungerar när den elektrifieras. Han ser en framtid där många små elflygplan kommer att knyta samman orter i hela Sverige.

– Jag tror att elflyg kommer att vara ett extremt miljövänligt transportmedel, även om du jämför med tåg och framförallt med bil. När vi nu satsar på att förnya infrastrukturen i Sverige tror jag till exempel att elflyg skulle kunna vara en viktig del för att öka tillgängligheten på landsbygden, säger Anders Forslund.

Forslund: Nordnorge en bra marknad

Med mindre plan kan alla landets små flygplatser börja utnyttjas till passagerartrafik, medan knutpunkter som Arlanda, Bromma och Landvetter skulle kunna hantera långdistansflygen.

De nordiska flygbolagen Sas, Bra och Widerøe är alla intresserade av Heart Aerospace flygplan och har tecknat avsiktsförklaringar där de intygar att de är intresserade av flygplanet. Sammantaget har de i avsiktsförklaringarna tecknat intresse för 86 elflyg av modell ES-19 till ett uppskattat sammanlagt värde av uppemot 15 miljarder kronor.

Underlag som Heart kan visa upp för potentiella investerare för att bevisa att det finns en marknad för elflygplanen.

”SAS har en ambitiös hållbarhetsagenda som inkluderar användandet av elflyg på korta rutter i framtiden. Vi flyger i dag ett antal rutter som är kortare än 400 km och som potentiellt kan ersättas med elflygplan av lämplig storlek. Därför är det här ett intressant projekt som vi självklart stöttar”, säger Sas hållbarhetschef Lars Andersen Resare i ett pressmeddelande.

Anders Forslund nämner också Nordnorge som ett specifikt exempel på en bra marknad för små elflygplan. Där finns mängder av korta rutter till mindre orter som saknar tågförbindelse. Samtidigt har Norge satt som ambition att allt inrikesflyg ska vara eldrivet till 2040.

– På många korta rutter, som de Widerøe flyger i Norge, finns det egentligen inga bra alternativ i dag när tillverkarna vill sälja större och större plan. Många av dem körs med gamla Saab 340 eller Bombardier Dash 8, så vi tror att det finns en riktigt bra marknad, säger Anders Forslund.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt