Provkörning: Skoda Superb iV – ”Praktiska utrymmen och enkelhet”

2020-03-21 06:00  

En tjeckisk storkombi som på allvar kan flirta med tjänstebilister. Skodas insteg i elektrifieringen är riktigt bra – kanske så pass att det kannibaliserar på storebror Volkswagen, skriver Felix Björklund som provkört Skoda Superb iV.

Volkswagens Passat GTE har varit en succé i Sverige. Den laddbara tyskens låga förmånsvärde i kombination med en kombikaross som går hem i landet falukorv har attraherat mängder av tjänstebilister. Men nu får de vass konkurrens inom familjen.

Välkommen Skoda Superb iV – Passat GTE:s tjeckiska kusin.

Inom den stora VW-koncernen har Skoda skuggat Volkswagen. Ny teknik kommer något senare till det tjeckiska märket och modellerna överlappar inte helt. Men under skalet är det mesta likt. Och så är även fallet i den första laddhybriden som Skoda lanserar.

Läs mer: Skoda om elbilar: ”Väntat för att kunna leverera något prisvärt”

Drivlinan i Superb iV känns alltså igen från Passat GTE. Den består av en 1,4-liters bensinmotor som får hjälp av en elmaskin monterad på transmissionen samt ett batteripack om 13 kWh. I mer lättförståeliga siffror handlar det om en systemeffekt på 218 hästkrafter samt en räckvidd på el på upp till 55 kilometer.

Grillen på Skoda Superb iV. Foto: Felix Björklund

Laddhybriden lanserades till modellår 2020 som en del i Superbens ansiktslyft en uppdatering som bland annat inneburit omarbetade strålkastare, nya fälgar samt att köpare nu får S K O D A utskrivet på bakluckan istället för att som tidigare endast få emblemet.

Interiör Skoda Superb iV

Den bil vi testkörde var en helt vanlig instegsmodell, det enda tillval som bilen hade var ett dragpaket. Uppfriskande med tanke på att dessa pressbilar många gånger är pimpade till max för att imponera. Interiörmässigt innebar det tygklädsel och enkla trimdetaljer i fejkat trä. Och visst, kupén är kanske inte särskilt eggande men Skoda har lyckats hålla en bra lägstanivå.

Foto: Felix Björklund

För de som har suttit i en modernare Skoda, VW eller för all del Seat känns mycket igen. Det är från samma komponenthylla det mesta har plockats. I vårt fall av Superb iV är det endast de knappar som är elektrifieringsspecifika som skiljer från den vanliga modellen.

Kupén är rymlig och ljus i Superb iV. Om vi jämför med Passat GTE, som är samma bil under skalet, är Skodan verkligen numret större. Och det märks inte minst i baksätet där man verkligen får utrymme att sträcka ut.

Läs mer: Provkörning: Kia Ceed – ”En laddhybrid för vanligt folk”

Men allt är inte lika bra för den som gillar komfort. Sätena är helt okej, men trots att jag inte är allt för lång, vi pratar 176 cm i strumplästen, saknar jag dynförlängning. Något som exempelvis erbjuds i vanliga Passater och som vid långkörningar är uppskattat.

En annan sak som har fått stryka på foten är det maximala lastutrymmet. Batterier tar plats vilket har kapat Superbens enorma bagagemöjligheter något. Men den som packar fullt får fortfarande med mer än nog för semesterveckan.

När det kommer till teknik så får man med mycket från början, men det kan vara värt att titta på två tillval. Dragpaketet är en sak som absolut bör väljas, för även om man själv inte ämnar dra något så är det en värdehöjare i begagnatledet. Om man vägrar detta så lär ändå tillvalet backkamera vara något att titta på för den tillhör inte standardutrustningen. Därtill slår jag ett slag för att lägga till körassistanspaket där filhållare, köassistent samt så kallad rear traffic alert ingår.

Så är det att köra Skoda Superb iV

En Skoda riktas mot de som vill ha praktiska utrymmen och enkelhet. Så även i körningen. När det kommer till hybriddrivlinan så bidrar den med ytterligare en aspekt, njutningen av att glida fram på el.

Från start rullar Superb iV tyst i väg på el och för den plikttrogne som ser till att hålla bilen laddad kan eldriften mycket väl hålla en bra bit. Det innebär att många vardagsresor sker med minimalt klimatavtryck, samt att det blir glest mellan tripperna till macken.

Foto: Felix Björklund

När elen tar slut, eller när man väljer att exercera högerfoten i lite högre utsträckning så hänger Skodan med. En mjukväxlande dubbelkopplingslåda samt smart programmering gör att övergångarna mellan bensin och el går smidigt.

Med detta i bakfickan gav jag mig ut på långkörning för att helt enkelt testa laddhybriden utanför de normala förhållandena.

Läs mer: Provkörning: Honda E – ”Erbjuder något helt nytt”

Att ratta runt i Superben är kanske inte en upplevelse som kan beskrivas som stor körunderhållning, styrningen är lite diffus och vid hastiga eller större rattutslag känns den än mer flyktig. Dock kan man säga att som helhet är det en städad upplevelse.

En sak som Superb iV har som standard är adaptiva stötdämpare. Det känns lyxigt och gör att bilen i sin grundinställning är väldigt mjuk. I de flesta fall innebär det att man rullar på komfortabelt, men bilen är lite gungig när det svänger eller är kuperat. Det här är något som förstärkts av att batterivikten gjort bilen tung. Tyngden gör även att det känns av när vi kör över tjälskador eller andra skarpare ojämnheter.

I många vardagsbilar har tillverkare kastat in ett sport-läge. Något som ofta mer känns som billig image-kosmetika än att det skulle ge respektingivande sportig prestanda. I ladd-Superben ger ett tryck på denna dock en större utväxling än i många andra. Detta genom att dämparna stramas upp rejält vilket gör att nigningar och rullningar kontrolleras bättre när det svänger. Men det gör fortfarande inte namnet sport rättvist.

På långresan var det intressant att se att bensinförbrukningen efter det att batteriet för länge sedan tagit slut, stannade på 0,66 liter/mil. Det är inte alls illa och innebär att även under fjällresor och sommarsemester då det kanske inte alltid är lätt att hitta (komma ihåg) sladden så skenar inte bränslekonsumtionen.

Skoda Superb iV summerad

Som laddbar bil har Superb på allvar klivit in i kriget om tjänstebilskunder. För många innebär kombinationen av stor-kombi med elektrifiering skapat förmånsvärde att Skoda har hittat rätt.

Sett till pris är ladd-Superben 9 000 kronor billigare än Passat GTE, men skillnaderna är större än så. Skodan har bland annat adaptiv fjädring som standard, något som VW-köparen får leta i tillvalslistorna efter. Och att en Superb är storleken större lär inte skada.

Fakta: Skoda Superb iV

Pris: från 435 000 kr

Pris testbil: 447 000 kr

Drivlina: 1,4-liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt bensinmotor: 156 hk /115 kW

Maxeffekt elmaskin: 115 hk/85 kW

Systemeffekt: 218 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder

Räckvidd på el: 55 km

Koldioxidutsläpp: 33 g/km

Blandad förbrukning: 0,15 liter/mil

Elektrisk förbrukning: 1,67 kWh/mil

Bagageutrymme: 510 liter (1 800 med fällda baksäten)

Maximal dragvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt