Provkörning: Långresa med elbilen Volvo XC40 P8 Recharge

2021-04-10 07:00  

En elbil för fashionabla stadsbor och pendling – eller en habil allroundmodell för familjeäventyr. XC40 P8 Recharge är Volvos första riktiga steg in på elbils-scenen. Ny Tekniks Felix Björklund tog ut den på långresa för att se om modellen kan axla manteln som ny Svensson-favorit.

När Volvo lanserade XC40 som elbil 2019 kallade företagets chef Håkan Samuelsson det den första viktiga milstolpen på elektrifieringsresan. I fjol fick vi för första gången chans att utvärdera vad Volvo menade med detta då vi testade XC40 P8 Recharge som elbilen kallas.

Men att göra en provkörning på några timmar speglar inte vad man som elbilsägare upplever. Så när det nu fanns tillfälle att göra ett mer genomgående test så packade Ny Teknik bilen och körde mot fjällen. Detta i vad som alltså är det moderna Volvos bäst säljande modell – med företagets mest framtidssäkrade drivlina.

Design

Det första man tänker kring XC40 är att den ska vara liten, det är ju Volvos minsting. Lägg till att man har skedat ner batterier som stjäl utrymme vilket gör att man får ytterligare betänkligheter kring modellens duglighet som semesterbil.

Visst, det är nästan 40 liter som har gått förlorat och 414 liter är långt ifrån störst i klassen, men efter att ha kastat in packning för fyra personer kan jag konstatera att utrymmet räcker. Ska man ha med sig mer, eller för den delen skidor eller annat skrymmande, så är det takräcke/box som gäller.

Att bilen trots allt inte är så liten märks även av interiört. Baksätena är tillräckligt stora för en vuxen att husera där under långresor. Dock är mittplatsen ingen höjdare då kardantunneln blir jobbig att gränsla i längden. 

Tekniken

Drivlinan i XC40 P8 Recharge är densamma som Polestar 2 använder. Det innebär en elmotor på 150 kW per axel vilket ska summera ihop till 300 kW motsvarande 408 hästkrafter i total systemeffekt. Batteripacket man har för att förse maskinduon är på 78 kWh och under fantastiskt gynnsamma förhållanden ska detta kunna ge upp till 417 km i räckvidd.

Läs mer: Provkörning: Mercedes GLE 350de – ”Levererar stort på lyx och premiumkänsla”

Är man istället mer intresserad av prestandan i den andra änden av spektrumet så kan det nämnas att crossovern accelererar 0-100 km/h på snabba 4,9 sekunder.

Ombordladdaren i bilen är på 11 kW, och om man hittar växelström och laddbox att kunna nyttja detta så ska det i teorin gå att få full laddning i bilen på åtta timmar. Men mer intressant, särskilt för de som vill ut och fara lite längre i sin XC40, är snabbladdningskapaciteten. Volvo anger att man ska kunna snabbladda bilen i upp till 150 kW och att 10-80 procent då går på 40 minuter. Det här är något som vi får anledning att återkomma till lite senare.

Volvo XC40 P8 Recharge från sidan. Foto: Felix Björklund

En annan viktig sak att nämna när det gäller teknik är infotainmentsystemet. Det är nämligen byggt på Android och lutar tungt på Googles kompetens och bredd. Volvo var tydliga när man lanserade modellen att det inte var lönt att fortsätta utveckla infotainmentsystem – man kastade in handduken och la sina ägg i teknikjättens korg.

Och med tanke på hur mycket mer kompetent saker som kartfunktion och röstassistent är, samt hur stort ekosystem som kommer att utvecklas på sikt, är det kanske inte helt fel.

Resa till Sälen

Men nog om detta. Efter att ha packat bilen full med passagerare och packning så var det dags för avfärd. Och redan här visar Google sin excellens. Ett rappt meddelat slutmål – och rutten är lagd, uppdelad med laddstopp i tre block. Destinationen, Lima, ligger 385 kilometer bort – vilket rent teoretiskt skulle kunna nås utan stopp med tanke på att Volvon har längre räckvidd. Men verkligheten är en annan, och att göra två stopp känns tryggt.

Vid avfärden från Stockholms central har vi 76 procent i batteriet och vid laddstopp ett i Västerås ska det vara 40 procent. Volvo har, som en av få tillverkare, helt valt att skrota räckviddsuppskattning. De nöjer sig med att ange hur stor andel av energin du har kvar i batteriet.

Lite drygt en timme senare nås delmålet, en hamburgerkedja i utkanten av gurkornas stad – och den utlovade snabbladdaren. Eftersom det är middagstid beger sig sällskapet in och beställer mat och 40 minuter senare är alla åter i sätet med 80 glada procent i batteriet.

Etapp två påbörjas och nu är siktet inställt på ”Krafttanken” som ligger mitt i Ludvika. XC40:n rullar på tryggt och väldigt ”Volvomässigt”, det är komfortabelt och enkelt.

Volvo XC40 P8 Recharge laddas. Foto: Felix Björklund

Väl framme i Dalarnas tredje största stad är batterinivån nere på 31 procent och vi kopplar in samt kopplar av med att spana in trafiken från den närbelägna… hamburgerrestaurangen.

En sak som är otroligt irriterande, och som de inte har fått styr på, är Volvos app. On Call var länge en pionjär, men den fungerar inte med de laddbara bilarna. Det innebär att för att ha koll på sin laddning – så måste man gå tillbaka till bilen för att kolla (vissa laddappar är dock bra på att visa det).

Med nya 80 procent på mätaren sätter vi av igen på resans sista del. Mätaren anger att vi ska ha 37 procent kvar vid målgång – vilket känns resonabelt med tanke på att det inte finns laddmöjlighet där.

Återigen är kvaliteten i Volvon som långfärdsbil något som känns. Stolarna är mycket bekväma och att kunna justera lårstödet är otroligt värdefullt. Särskilt med tanke på att stora delar av motorvägskörningen sker med farthållare.

När vi strax efter tio på kvällen svänger in på parkeringen vid slutmålet står batteriprocenten på 36, alltså endast en procents avvikelse.

… och resa tillbaka

Efter ett par dagars vistelse i fjällen är det så dags att börja tänka på refrängen. Med tanke på att båda stoppen skedde vid samma hamburgerkedja på vägen upp – så läggs rutten hem via Borlänge och Enköping för att undvika denna.

För att kunna få en bra start på färden så kör jag upp till snabbladdaren i Lindvallen. En sak som är tydligt är dock hur sårbar man är som elbilsbilist och icke Teslaförare

Laddalternativen är få och under en session vid snabbladdaren i Lindvallen blir det tydligt.

Undertecknad ska se till att få tillräckligt med kräm i batteriet för att klara sig till Borlänge och glad i hågen försöker jag få igång laddningen.

Men icke… det är kardinalfel i laddaren. ”The charger detected an internal problem” står det i displayen.

Strax efter kommer en BMW i3-ägare och vill ladda lite… inget fungerar. Ringer Kundtjänsten som startar om det hela.

Läs mer: Provkörning: Audi A8 60 TFSIe – ”En diskret och teknikspäckad direktörsvagn”

Fungerar inte igen. Ajajaj. Ställer mig på normalladdaren bredvid och börjar titta efter alternativ.

Malung har en 50 kW… kanske får börja hemresan med att ta laddstopp redan efter tre mil?

Irritationen är påtaglig medan jag sitter och tittar på den väldigt långsamma laddningen. 15 km räckvidd per timmes laddning, det är inte ok.

Trots att jag bestämt mig för att ge upp, tänker jag, ”ett sista försök kan jag ju göra på snabbladdaren” – och heureka… Av outgrundlig anledning fungerar den plötsligt.

Under tiden jag laddar kommer en Audi E-tron och försöker ladda på uttag 2. Det går inte alls och hen säger att det varit knas till och från under veckan. Strax efter bekräftar en Polestar 2-ägare att det varit mycket strul med laddaren. Den enda snabbladdaren i Sälen.

Det är med viss avundsjuka vi blickar över parkeringen mot Teslas fyra laddare som obesvärat tar emot och skickar iväg Model S och 3-förare. Lägg till att Tesla meddelade att de under påsken öppnat sin 500:e snabbladdare i Sverige…

Dagen efter påbörjas vägen hem. Återigen är det 76 procent vid starten och vid lunch i Borlänge ska det vara runt 40. Resan hem är händelsefattig, så var även upplevelsen av lunchen – men när vi lämnar Kupolen så är vi återigen uppe på 80 procent. Vidare mot Enköping.

Vid Ionity i Enköping är det dock en sak som blir väldigt tydlig, deras laddnätverk är inte värt att använda som Volvo-ägare. Inte nog med att det är dyrare än alternativen, XC40:n kommer aldrig i närheten av utlovad laddhastighet. Som mest kommer det hela upp i 80 kW.

Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Felix Björklund

Efter att ha tillryggalagt den sista biten hem så är det tid att summera. Hur var långresan med XC40 P8 Recharge? Rent tidsmässigt så kan jag inte säga att det tog så mycket längre tid än de gånger jag kör med ren bensin/diesel/laddhybrid. Att få två stopp på vägen är sunt. Och hur ser det ut kostnadsmässigt?

Det har rapporterats en del chockerande uppgifter om att det är dyrare att köra elbil än en fossilbil när man ska långt. Så vad kostade då en tur/retur-resa till Sälen? In alles handlade det om 134 mil, detta med en hel del körande i fjällen inräknat och helt utan normalladdning. Totalt kostade sex stycken snabbladdningar 1 169 kronor.

Jämför det med en XC40 D4 AWD som officiellt drar en halvliter milen. För dieselbilen skulle kostnaden hamna på 1 059 kr (134 mil x 0,5 l/mil x 15,8 kr/lit) … om man lyckas tangera den snudd på teoretiska förbrukningssiffran.

Summerat

Inför långresan hade jag flera dubier. Men det ska sägas att Volvo har lyckats paketera elbilsversionen av XC40 bra. Den kostar förvisso mycket, mer än Polestar 2. Men å andra sidan känns materialvalen mer premium.

Google ombord är även det riktigt härligt och överlägset alla andra röstassistenter – vilket innebär att den faktiskt används.

Visst finns det en baksida med att köra elbil på semestern. Och det är den oro man har över laddning. Infrastrukturen är fortfarande för bristfällig för att det ska vara bekvämt. Hade en laddare varit sönder/offline så skulle alla tidsscheman spruckit. Och hur blir det nästa år? Antalet elbilar som säljs ökar för varje månad – och på ställen som Sälen kommer det nästa påsk krävas 3-4 snabbladdare för att det inte ska bli en olidlig kö.

Men det är inte en brist som Volvo ska belastas för.

 

Fotnot: Ny Teknik hörde sig för med Volvo angående när appen kommer att fungera med Recharge-bilarna. Svaret är att det kommer en fjärruppdatering ”under våren”.

Resespecifikationer

Total sträcka (med utflykter): 134 mil

Stockholm – Västerås – Ludvika – Lima: 385 kilometer

Laddstopp 1: Västerås, kostnad 219 kr

Laddstopp 2: Ludvika, kostnad 190 kr

Laddning i Lindvallen: kostnad 138 + 183 kr

Lima – Borlånge – Enköping – Nacka: 407 kilometer

Laddstopp 1: Borlänge, kostnad 176 kr

Laddstopp 2: Enköping, kostnad 263 kr

Total kostnad för laddning: 1 169 kr

Fakta Volvo XC40 P8 Recharge

Pris: från 699 000 kr

Pris testbilen: ca 750 000 kr

Drivlina: Dubbla elmaskiner

Maxeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Max vridmoment: 660 Nm,

Acceleration 0-100 kM/h 4,9 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 78 kWh (75 kWh netto)

Räckvidd: upp till 418 km

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Ombordladdare 11 kW

Officiell förbrukning: 0,22 kWh/km

Förbrukning undr test: 0,26 kWh/km

Vikt: 2 188 kg

Bagageutrymme: 414 liter, 1 290 liter med fällda säten.

Frunk: 31 liter

Max dragvikt: 1 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt