ELBILAR

Ny Teknik på bilmässan i Peking – här är de vassaste nyheterna

Ny Tekniks reporter Felix Björklund är på plats på bilmässan i Peking.

Det är fyra år sedan sist och när Pekingmässan nu är tillbaka efter covid har mycket hunnit hända. Nya bilmärken, nya spelare och annan teknik. Ny Tekniks Felix Björklund rapporterar från mässgolvet i Kina.

I Kina går tiden snabbt. Det märks inte minst av på bilmässan i Peking där antalet nya bilmärken och modeller är imponerande stort. Faktiskt är det så att senast Pekingmässan gick av stapeln för fyra år sedan fanns nära inte ens hälften av de märken som ställer ut i dag. 

Här återfinns runt 50 inhemska märken och därutöver har vi de europeiska och amerikanska tillverkarna på plats. Oerhört mycket att försöka överblicka, men här är några av de intressanta modellerna och spaningarna från mässan

Icar V23

Chery-ägda Icar visade upp sin VR25 på mässan.

Cheryägda Icar tillhör kategorin nykomlingar. V23 är en crossovermodell som för tankarna åt både Suzuki Jimmy och Mercedes G-klass.

Modellen har utvecklats tillsammans med otroligt hypade Xiaoimi och ska erbjuda både stil och en hel del räckvidd. Utöver designen är bilen intressant för att märket tillhör dem som det statligt ägda bilbolaget har tankar om att eventuellt exportera.

Volkswagen ID Code

Under Pekingsalongen lanserade Volkswagen sitt nya desingspråk för elbilar med konceptet ID Code.

När man tittar på markandsandel i Kina är VW en av de starkaste från väst. Dock kommer största delen av försäljningen från den fossildrivna avdelningen. ID-familjen har haft svårt att locka köpare i den stenhårda konkurrensen. Som exempel rear märket ut ID3, utan att det givit något större resultat.

Kan det vara så att det nya formspråket, här förevisat som ID Code, ändrar på det? Personligen tycker jag att det känns lite fränare än nuvarande ID-formspråk. VW ska även lansera mycket de kommande åren baserat på det här konceptet.

Hongqi EH7

Hongqi ES7 är en eldriven cabriolet
Hongqis visade upp ett rätt häftigt koncept för att visa vart man ämnar gå med sin lyxserie ”Golden Sunflower Premium”

Hongqi må ha haft en rätt fiaskoartad start i Sverige och den E-HS9 som man lanserat här har ju inte riktigt övertygat. På plats i Peking visade dock märket upp en imponerande modellpalett. Från små kompaktare suvar – till riktiga slagskepp. Därtill visade man även upp en eldriven cabriolet i en härligt grön ton. Ännu så länge osäkert på vad märket och den svenska återförsäljaren Hedin bil väljer att skeppa över hit.

På mässan lanserade även Hongqi sin nya prestigeavdelning: Golden Sunflower Premium. Under den flaggen ska de riktigt lyxiga modellerna husera och utöver två reella modeller visade de även ett fruktansvärt fränt koncept.

Honda S7

Hondas elbil S7 har många rätt – men tyvärr inget som är ämnat för Europa.

När jag träffade Hondas chef i januari, då de precis lanserat sin nya elbilsserie ”Zero” ställde jag frågan hur elbilsutrullningen såg ut i Europa. Svaret var att de inte hade några planer på vidare elbilar, utan den ganska mellanmjölkiga E:ny1 är det vi får dras med.

Konstigt tyckte jag då, än konstigare är det när man ser vilken palett de bjuder ut här. E:s2 är ett något större modell som jag tycker borde kunna funka och modellen S7 skulle jag personligen inte ha några problem att ratta. Här får man utöver en större och mer praktisk bil (än E:ny1) – även skärmar och digital uppkoppling som förefaller vara flera strån vassare

Tydliga trender på mässan

Nationalism

Förr i tiden, under bilsalongernas storhetstid, var det alltid så att de inhemska märken hade stor dominans på respektive mässa. I Frankfurt hade tyskarna enorma montrar och likaledes hade Peugeot och Renault motsvarande i Paris.

Hos den kinesiska journalistkåren samt hos influencers var det nyheter från de inhemska märkena som slog högst.
Många besökare livesänder från mässan.

Det här gäller inte riktigt i Peking. Här är det inte storleken på monter som säger mest – däremot är intresset för de kinesiska märkena störst i publiken.

Du får köa för att komma åt vissa tillverkare. Samtidigt som man märker att exempelvis intresset för utom-kinesiska är lågt.

Livesändningar från golvet i massor

I Kina är de flesta klistrade till sin mobil. När de kör, när de står och när de går. En polis i ett gathörn – näsan i mobilen. En taxichaufför – chattande vid varje köstopp och så vidare. Alla är uppkopplade och därför är gruppen som ägnar sig åt att livesända från mobilen enorm. På mässan springer denna armé runt och rapporterar för sina miljontals följare med en frenesi jag aldrig tidigare sett. Därtill – andelen kvinnor som gör det är enormt stor. 

Zeekr Mix.
Li Auto Mega.
Exeed visade koncept på en gigantisk MPV.
I Zeekr 009 kan två personer sitta i rejäla biostolar och titta på en likaledels rejäl tvskärm.
Dongfeng M Hunter.
Icar X25.
Deepal G318.
Lifestylekoncepten fullkomligen haglar på mässan

Lyx MPV och lifestyle-Defender

Även om suv-trenden fortsatt rullar på finns det två andra vid sidan av denna som verkligen visades på mässan. Den ena är lyxiga minibussar. Snudd på varenda en av de kinesiska tillverkarna visade upp ett alternativ. Från Zeekr och Hongqi till Volvo EM90.

Men vid sidan av dessa lyxkomfortalternativ visades även raka motsatsen, eller i varje fall det som till synes är motsatsen. Riktiga off-road suvar i samma stil som Land Rover Defender. Förvisso med mycket teknik och fräna funktioner – men samtidigt med spadar, taktält och ljusramper.

De nya bilhjältarna: techbolagen

När Xiaomi-chefen kom till mässan blev det hysteri och trängsel för att fånga ögonblicket.

När mobiltelefontillverkaren Xiaomi lanserade sin elbil för ett par veckor sedan var det stor uppståndelse och efterfrågan. Och på bilsalongen var det just till Xiaomi det var längst kö och högst tryck. Och det märks att chefen kan sola sig i strålglansen av detta – för när han skrider över mässgolvet är uppståndelsen som om det vore en rockstjärna som kommer. Folk blir helt till sig och den skock som sprang runt för att få en skymt av honom var enorm. 

Förr var det bilbossarna som var kungar på mässorna, nu är det alltså teknikjättarnas chefer som har tagit över.

Många märken och kort historia

Visst ska man fira sin tvåårsdag. Vissa gör det med en specialmodell

I Europa är historia viktigt och mången tillverkare har hängt med länge. Faktiskt finns det snart en handfull märken där vissa är inne på sitt andra århundrade som biltillverkare. I Kina är historien kortare och mer uppblandad. Här är det ett 50-tal mer eller mindre kända märken som alla försöker sticka ut på sitt sätt. 

Men det säger ju en del när vissa märken firar sitt andra levnadsår med en ”2:nd anniversary special edition”.