Här är Volvos första elbil: XC40 Recharge

2019-10-16 18:45  

Den första elbilen, starten på ett nytt modellprogram. Volvo XC40 Recharge lanseras nu med rejält krut under huven, en räckvidd på 400 km och en helt ny infotainmentupplevelse. Ny Tekniks Felix Björklund är på plats i Los Angeles.

(Artikeln är uppdaterad)

Det är ett tag sedan Volvo avslöjade att man skulle visa sin första riktiga elbil 2019 (testbilen C30 Electric räknas tydligen inte). Och nu kommer den. Men i stället för att visa upp den på hemmaplan, eller i ett elbils-mekka som Oslo – är det Los Angeles som är skådeplatsen. Och i huvudrollen: modellen XC40 med tillägget P8 AWD Recharge.

En XC40 P8 AWD Recharge R design, det vill säga en bil med utrustningspaket, får ett riktpris på 699 000 kronor, meddelar Volvo Cars från eventet i Los Angeles.

Grunden är Volvos minsta crossover som bygger på samma plattform (kallad CMA) som Polestar 2. Och precis som syskonbilen handlar det om dubbla elmotorer som tillsammans ger 408 hästkrafter, ett batteripack på 78 kWh (75 kWh netto) och snabbladdning i 150 kW som ger 80 procents laddning på 40 minuter.

Räckvidden för XC40 Recharge blir 400 kilometer

Men i Volvon rör det sig om en räckvidd på 400 km (WLTP) istället för 500 km. För dem som laddar hemma med en laddbox (11 kW) så tar en full laddning 7,5 timmar.

Läs mer: Volvo ska kapa 40 procent av utsläppen per bil till 2025

För dem som i stället för räckvidd är ute efter snabb acceleration kan sägas att Volvo-crossovern mäktar med 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Topphastigheten är spärrad till 180 km/h.

”Frunken” rymmer 31 liter. Foto: Volvo Cars

Tittar man på specifikationerna avslöjas även att lastutrymmet ligger på 413 liter plus ytterligare 31 liter i "frunken" (bagageutrymmet längst fram i bilen).

Batterierna tar en del utrymme i anspråk (47 liter). De bidrar även med vikt. En batteri-XC40 väger 2 150–2 250 kilo, över ett halvt ton mer än vad vanliga fossila modeller väger. Markfrigång och dragvikt är lägre än vad den oelektrifierade bilarna har.

Volvo går över till Android

En annan milstolpe som passerats i och med den elektriska XC40:n är att Volvo överger sitt eget infotainmentsystem. Den nya modellversionen blir först ut med basera detta på Googles Android. Det här är förvisso något som tillverkaren utannonserat länge och något man delar med Polestar.

Volvo inför ett nytt infontainmentsystem, baserat på Googles Android. Foto: Volvo Cars

Allt detta är förväntat. Vissa saker har Volvo kommunicerat tidigare – och det övriga har gått att pussla ihop genom att lägga samman CMA-grunden, Polestar 2 och vanliga XC40.

En sak som är ny är däremot beteckningen P8. Vi har precis fått bekanta oss med modellbeteckningen B som lanserades i år på mildhybrider. Där står B för Brake recuperation. I fallet P står det för Pure.

Läs mer: Deras eldrivlina kan anpassas på millimetern för alla klassiker

Alla laddbara bilar ska från och med nu kallas för Recharge, så vi får anta att de framtida elbilarna heter P4/P5/P6/P8 Recharge och att laddhybrider heter T6/T8 Recharge och så vidare.

Volvo Cars tredubblar produktionskapaciteten

Namnet är inte det enda nya. Med lanseringen av XC40 P8 Recharge kommer Volvo även att reformera hur de säljer bilar. Från och med början av 2020 ska tillverkaren börja med att subventionera el i samband med att de säljer en laddhybrid.

Hur då? Jo, genom att Volvo Cars återbetalar den genomsnittliga elkostnaden kunder har för sin bil under ett år.

Volvo XC40 Recharge är byggd på plattformen CMA, samma som Polestar 2. Foto: Felix Björklund

För att möta den stora efterfrågan som Volvo förväntar sig så kommer företaget från och med nästa år att tredubbla produktionskapaciteten för elektrifierade bilar. Därtill kommer Volvo Cars att ta fram vad de själva kallar för Designers Choice som ska ha reducerade leveranstider.

Exakt vad det innebär återstår att se, men det rör sig om förkomponerade bilar där valmöjligheterna troligtvis är begränsade – vilket i sin tur innebär enklare produktion.

Håkan Samuelsson: ”En viktig milstolpe för oss”

Volvo Cars första elbil har varit efterlängtad inom företaget.

– En viktig milstolpe för oss. Vi har ju pratat länge om att elektrifiera bolaget. Det känns väldigt skönt att vara klar med den första, säger vd Håkan Samuelsson till TT.

XC40 Recharge är den första modellen av flera planerade elbilar från Volvo Cars.

– Vi kommer att leverera ytterligare en elbil per år de kommande fem åren. Så ser planen ut, säger Håkan Samuelsson, som på onsdagen var i Los Angeles för den nya bilens "världspremiär".

Interiör XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars

Utvecklingen av elbilar kommer även fortsättningsvis att ske huvudsakligen i Göteborg. Men tillverkningen av eldrivna XC40 för marknaderna i Europa och USA kommer att ske i belgiska Gent.

Valet av första eldrivna modell är förstås inte en slump.

– Det finns en stor aptit efter suv-modeller, speciellt mindre i premiumklassen, säger Håkan Samuelsson.

Han är inte orolig för att de Volvomärkta elbilarna kommer att konkurrera med Polestar, dotterbolaget inom Geelykoncernen som bygger lite mer exlusiva elbilar.

– Vi har ganska olika profilering på märkena. Polestar är ett snäpp upp i premium, säger Håkan Samuelsson.

Han beskriver Volvo som mer inriktat på familjer, funktion och säkerhet.

Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Drivlina: Två elmotorer, en per adel

Maximal effekt: 300 kW/408 hk

Maximalt vridmoment: 660 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder

Topphastighet: 180 km/h (begränsad)

Batterikapacitet: 78 kWh

Batterikapacitet netto: 75 kWh

Räckvidd: >400 km WLTP

Ombordladdare: 11 kW

Laddning 11 kW: 7,5 timmar

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Tid snabbladdning 0-80 procent: 40 minuter

Längd: 442,5 cm

Bredd: 203,4 cm (inklusive sidobackspeglar)

Höjd: 165,2 cm

Markfrigång: 17,5 cm

Lastutrymme: 413 liter, 1 342 liter med fällda baksäten

Frunk-volym: 31 liter

Vikt: 2 150–2 250 kg

Max dragvikt: 1 500 kg

Pris: En XC40 P8 AWD Recharge R design, det vill säga med utrustningspaket, får ett riktpris på 699 000 kronor.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt